Page 12 - 5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 2. Ünite
P. 12
RAMAZAN VE ORUÇ
Ramazan’ın coşkulu ve farklı manevi
BİL BAKALIM havası çocukları kendisine çeker. Onlar da
oruç tutmak isterler. Oysa yaşları çok kü-
çük olduğu için henüz oruç tutmak onlara
farz değildir. Ama çocuklar büyüdüklerini
göstermek için oruç tutmaya hevesli olur-
lar. Çocuklar Ramazan’ın coşkusundan
mahrum kalmasınlar diye geleneğimizde
“tekne orucu” denilen bir alıştırma orucu
tutarlar. Sahura kalkan küçükler öğle vak-
ti yemeklerini yedikten sonra iftara kadar
Minarelere taktılar
Bir güzelce çaktılar oruçlarına kaldıkları yerden devam eder-
Gündüzleri söndü de ler. Böylece küçükler hem oruç ibadetiyle
Geceleri yaktılar
tanışmış hem de Ramazan iklimine katıl-
mış olurlar.
Çocukların hayatında iz bırakan önemli hatıralardan biri de tutulan ilk oruçtur.
Bütün zorluklarına rağmen ilk orucunu tutan çocuk haklı olarak kendini bir kah-
raman gibi hisseder. Çünkü o, tuttuğu bu ilk oruçla açlık ve susuzluğa sabretmiş,
yetişkinliğe doğru bir adım daha atmıştır. Toplumumuzda çocuklara orucu sev-
dirmek için uygulanan geleneklerden biri de bu ilk orucunu tutan çocuğu harçlık
vererek sevindirmektir. Bu gelenek sayesinde büyükler de o ilk orucun sevabına
ortak olmak isterler.
Toplumumuzda bugün olduğu gibi geçmişte de Ramazan ayına özgü birçok ge-
lenek vardı. Osmanlı döneminde iftar sofralarına çok önem verilirdi. Gelen misa-
firler Allah’ın (c.c.) lütfu olarak gö-
rülür ve onları ağırlamak için canla
başla hizmet edilirdi. Geçmişte iftar
sofrası misafirlerine verilen değeri
göstermek üzere diş kirası adıyla bir
hediye verilirdi. Diş kirasıyla misafir-
lere “Siz bizim sevap kazanmamıza
vesile oldunuz. Dişlerinizi yordunuz.
Biz de size teşekkür olarak diş kirası
vermek istiyoruz.” demiş olurlardı.
Bu gelenek kültürümüzde misafire
ve Ramazana verilen değerin en gü- Diş kirası geleneği Ramazan’a ve misafire
zel örneklerinden biridir. verilen değerin bir göstergesidir.
48