Page 6 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 6

HİNT VE ÇİN DİNLERİ                                    5. Ünite




                        BİLGİ KUTUSU


              İslam âlimleri ve filozofları tarafından Hinduizm’deki tenasüh, ruh göçü, reenkarnasyon
              inançları  İslam’daki  ahiret  inancıyla  çelişmesi,  cennet  cehennem  ve  kıyameti  inkâra
              götürmesi ayrıca ruhun birliği ve sorumluluk ilkesine aykırı olması sebebiyle reddedilir.

                                   (Adnan Bülent Baloğlu, Mehmet Bulğen, “Tenâsüh”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 40, s. 444.)

                  Hinduizm'de insan yaptıklarına göre, hayvan,
            bitki veya insan şeklinde tekrar doğmaktadır. Bu ne-
            denle her Hintli, tekrar dünyaya geleceği hayatının                 Ölüm Yeniden Doğum
            daha  iyi  olması  için,  güzel  davranışlar  sergilemeye
            gayret eder. İşlediği kötülükler sebebiyle bitki veya    Ölüm Yeniden Doğum
            hayvan  olarak  dünyaya  gelmekten  çekinir.  Onlara
            göre  içinde  bulundukları  kast,  yaptıklarının  bir  so-
            nucudur.  Buna göre kişinin hangi kasttan dünyaya
                     14
            geleceği  şeklindeki  sosyal  statüsü,  cinsiyetinin  ne                             Ölüm Yeniden Doğum
            olacağı,  bahtının  nasıl  olacağı  ve  diğer  insanlarla
            ilişkisi  gibi  tüm  hususlar  onun  önceki  yaşamındaki                    Ölüm Yeniden Doğum
            davranışlarının sonucu olarak karma tarafından be-
            lirlenir. 15
                                                                  12.5.5. Samsara (Ruh Göçü Döngüsü)

               Hinduizm’in Ritüelleri
                  Hindular için ibadet, temelde bireysel bir faaliyettir. Tapınaklarda görevli brahminler li-
            derliğinde okunan ilahiler dışında ibadetler çoğunlukla bireysel olarak yapılır. Hindu ibadetleri
            evde yapılan, özel durumlarda yapılan törenler ve yı-
            lın belli günlerinde yapılan ibadetler olarak gruplara
            ayrılır. İbadet yapılan yerlere "mandır" denir. 16
                  Hindistan’da mabetler, Hindu tanrıların ikamet
            yerleridir.  Aynı  zamanda  insanların  tanrılarla  buluş-
            ma, onları ziyaret etme ve çeşitli takdimlerde bulun-
            ma yerleridir. Her tanrının bir mabedi vardır ve o ma-
            bette, tanrının bir tasviri veya heykeli bulunur. İbadet
            etme yerleri sadece mabetlerle sınırlı değildir, nehir
            kenarları,  mağaralar,  kutsal  ziyaret  yerleri,  dağların
            zirveleri, kendi evi gibi birçok yerde ibadet edilebilir. 17
                  İbadet etme hakkı sadece Brahman, Kşatriya ve
            Vaisya kastlarına mahsustur. Kast dışında kalanlar ve
            et yiyenler mabetlere giremezler. Kadınlar, ibadetlere
            katılma hakkına sahip değildirler. Onlar, sadece iba-
            det maksadıyla yenilen yemekleri hazırlama ve tabak-
            ları temizlemekle görevlidirler.                             12.5.6. Hindu Tapınağı

            14 Ekrem Sarıkçıoğlu, Başlangıçtan Günümüze Dinler Tarihi, s. 168-169.
            15 Mahmut Aydın, Ana Hatlarıyla Dinler Tarihi, s. 110.
            16 Ali İhsan Yitik, "Hinduizm", Yaşayan Dünya Dinleri, s. 298.
            17 Ahmet Güç, Dinlerde Mabed ve İbadet, s. 60-61.
                                                       129
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11