Page 11 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 11

5. Ünite                              HİNT VE ÇİN DİNLERİ




               Budistlere göre insan, nefsinin esiridir. O, her zaman mutluluk, servet, güvenlik, başarı,
          uzun ömür ve haz peşinde koşar. Ama ilginçtir ki her zaman şansına acı, ıstırap, hastalık ve
          başarısızlık  düşer.  Ayrıca  ölüm  de  herkesi  bekleyen  kaçınılmaz  sondur.  Aslında  biz  hayata
          sarılmakla  kendimizi,  acı,  ıstırap  deryasına  atmış  oluruz.  Dolayısıyla  bütün  sıkıntılardan
          kurtulmanın yolu her türlü arzuyu bırakmaktır. 38
               Buda’ya göre insanoğlu şu beş unsurdan oluşmaktadır. Bunlar; vücut, duyular, idrakler,
          eğilimler ve bilinçliliktir. Buda’nın öğretisinin odak noktası, kişiye bu dünyada acı ve ıstırap
          veren her şeyden kurtararak Nirvana'ya ulaşmasını sağlamaktır. Nirvana'ya ulaşmaları için ise
          “sekiz dilimli yolu” takip etmeleri gerekir. 39

                      BİLGİ KUTUSU




                                              Sekiz Dilimli Yol


                                                Doğru Anlayış
                        Doğru Konsantrasyon                    Doğru Karar
                           ve Meditasyon




                         Doğru Dikkat                                  Doğru Konuşma
                         ve Tefekkür




                               Doğru Çaba
                                                                  Doğru Hareket

                                            Doğru Kazanç/Meslek

                                      (Hammet Arslan, “Budizm”, Doğu’dan Batı’ya Düşüncenin Serüveni, C 1, s. 690-692.)




            Budizm’in Ritüelleri
               Budizm’de  ferdî  ibadet  esastır.  Mabetlerde  bu  amaca  yönelik  olarak  yapılmış  küçük
          bölümler  bulunmaktadır.  İbadet  amacıyla  gelenler  bu  bölümlerde  ibadetini  dilediği  şekilde
          yerine getirir. Budist dinî yapıları için yaygın şekilde kullanılan terim “Vihara”dır.  Budist dilinde
                                                                                     40
          mesken veya ikamet yeri anlamına gelen vihara, hem Budist rahiplerin ikamet ettiği geniş bir
          bina,  hem  de  Budist  dindarlar  için  kutsal  mekân  anlamına  gelir.  Budizm’de  ibadet,  sadece
          mabede bağlı olmayıp evde de yapılabilir. Bu yüzden her Budist’in evinde zihnini odaklaştırıp
          ibadet  edeceği  Buda’nın  heykeli  veya  resmi  bulunur.  Ayrıca  evde  Buda’nın  tasvirlerinin
          konulduğu raflar vardır. 41



          38 Ali İhsan Yitik, “Budizm”, Yaşayan Dünya Dinleri, s. 321.
          39 Mahmut Aydın, Ana Hatlarıyla Dinler Tarihi, s. 149.
          40 Ali İhsan Yitik, “Budizm”, Yaşayan Dünya Dinleri, s. 329.
          41 Ahmet Güç, Dinlerde Mabed ve İbadet, s. 67-69.
                                                      134
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16