Page 10 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 10

HİNT VE ÇİN DİNLERİ                                    5. Ünite




            Ardından, aşırı zevk düşkünlüğü gibi dünyadan uzak bir
            hayat  yaşamanın  da    insanı  gerçeğe  ulaştıramayacağını
            anlamıştır. Bodhi ağacı denilen bir tür incir ağacının altın-
            da düşünce hâlinde iken aydınlanmaya erişmiştir.  Bu iki
                                                            31
            hayat dışında başka bir yol “orta yol” olabileceği kanaati-
            ne ulaştı.  Vardığı bu orta yolu da “Sekiz Dilimli Yol” olarak
            açıklamış ve kişinin Nirvana’ya bu yol ile ulaşacağını be-
            lirtmiştir. Nirvana’ya ulaşmak kötü huylara sahip benliği,
            arzu ve ihtirası yok etmekle mümkündür. 32
                                                                        12.5.11. Budizm'in Sembolü
               Budizm’in İnanç Sistemi
                  Budizm'in  bilhassa  ilk  dönemlerinde  Yaratıcı  Tanrı
            fikri yoktur. Ayrıca varlığın kendiliğinden veya tesadüfi bir
            biçimde varoluşu da kabul edilmez. Her şey görecelidir,
            bir şeyin varlık dünyasına çıkışı bazı ön şartlara ve diğer
            faktörlere bağlıdır. Yani, her durum ve her yeni varoluş
            kendinden öncekinin bir sonucu, daha sonraki durumun
            ise sebebidir. 33

                  Buda, içinde dünyaya geldiği ve yetiştiği Hindu tanrı
            ve tanrıça inançlarına ve kutsal kitaplarına hiçbir değer
            vermemiştir. Budistler Buda’nın aydınlanmaya ulaştıktan
            sonra Tanrı hâline  geldiğine inanmaktadırlar.                  12.5.12. Buda Görseli
                                                        34
                  Budizm’de  “iman  ikrarı”  üç  temele  dayanmakta  ve  “Tripitaka”  (üç  cevher)  olarak
            nitelendirilmektedir.  “Buda’ya  sığınırım,  Dharma'ya  (Buda  Öğretisi)  sığınırım,  Sangha’ya
            (Rahipler  Topluluğu)  sığınırım”  cümlesi  her  Budist’in  söylemesi  gereken  bir  ifadedir.  Bu  üç
            esastan birini kabul etmeyen Budist olamaz. 35
                  Buda’ya göre bireysel ruh ve ego anlamında bir öz mevcut değildir. Kişinin içinde metafizik
            olarak bir gerçeklik olmadığını iddia etmektedir.  Canlı cansız bütün varlıklar ve evrendeki
                                                            36
            her şey geçicidir. Her şey birbiri ile bağlantılıdır ve varlıklar birbirlerinin var olmasına bağlıdır.
            Çevreden bağımsız ve sonsuza kadar değişmeden kalacak bir varlık yoktur. 37


                        DEĞERLENDİRELİM


              "Bir şey, sadece geçici bir süre için bir 'şey'dir ve belirli bir süre sonra başka bir 'şey' olur."

                                             (Abdurrahman Küçük; Günay Tümer; M. Alparslan Küçük, Dinler Tarihi, s. 260.)
              Buda’nın yukarıdaki sözünü değerlendiriniz.






            31 Günay Tümer, “Budizm”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 6, s. 352.
            32 Abdurrahman Küçük; Günay Tümer; M. Alpaslan Küçük, Dinler Tarihi, s. 257.
            33 Ali İhsan Yitik, “Budizm”, Yaşayan Dünya Dinleri, s. 319.
            34 Mahmut Aydın, Ana Hatlarıyla Dinler Tarihi, s. 150.
            35 Ali İhsan Yitik, “Budizm”, Yaşayan Dünya Dinleri, s. 308.
            36 Mahmut Aydın, Ana Hatlarıyla Dinler Tarihi, s. 149.
            37 Abdurrahman Küçük; Günay Tümer; M. Alpaslan Küçük, Dinler Tarihi, s. 260.
                                                       133
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15