Page 9 - 10. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 9

İslam’da “Eşyada asıl olan ibâhadır.”  ilke-
            si sanat, kültür ve edebiyat alanlarında da
            geçerlidir.  Kur’an-ı  Kerim  ve  sünnette  ha-
            ramlar açık bir şekilde bildirilmiştir. Bu iki
            kaynakta haram olmayan hususlar helaldir.

            İslam mimarisinin başlangıcı, Hz. Peygamber
            dönemine      dayanır.   Hz.    Peygamber
            Medine’ye  hicret  edince  ilk  eylem  olarak
            Mescid-i  Nebevi’yi  inşa  etmiştir.  Mescit
            bundan  sonra  şehirde  yaşanan  hayatın
            merkezi haline gelmiştir. Medine’de kenar
            semtler şehir ile bütünleştirilerek Mescid-i    Görsel 3.6: Sultan Ahmet Camii, İstanbul.
            Nebevi’ye  herkesin  kolay  ve  güvenilir  bir
            biçimde  erişmesi  sağlanmıştır.  Mescitler
            aynı  zamanda  okul  işlevi  görmüştür.  Hz.
            Peygamber  hicretten  sonra  Medine’de
            öncelikle mescit ve okul inşa ettirmiştir. 28
            Mescid-i Nebi, Hz. Peygamber döneminde,
            mabet, okul, diplomatik kabul ve görüşme-
            lerin yapıldığı yer, hukuki, ticari ve sosyal
            meselelerin  konuşulduğu  ve  görüşüldüğü
            önemli ve etkin bir merkez konumunda ol-
            muştur. 29

            Hz.  Muhammed  (s.a.v.),  Muaz  b.  Cebel’i          Görsel 3.7: Selimiye Camii, Edirne.
            (r.a.) Yemen’e  gönderirken  ona  yaptığı  ilk
            tavsiyelerden biri de orada önce bir mescit inşa etmesi olmuştur. O da bu tavsiyeye uyarak
            halen ayakta olan Taiz’de bir mescit inşa etmiştir. Mısır’da da Hz. Ömer’in (r.a.) emriyle
            Fustat şehrini kurarak bir cami yaptırmıştır.


                 Bilgi Kutusu



                                      İslam Medeniyetinde Bazı Mimari Eserler





                                                     Dergâh       Han                  Şadırvan
                   Cami      Medrese     Dârüşşifa                        Kervansaray
                                                      Tekke     Hamam                   Köprü


            Emeviler döneminin sembol eserleri camiler olmuş ve camilerin verdiği ruh fethedilen
            yerlere taşınmıştır. Örneğin Şam Emeviye ve Kudüs’teki Mescidi Aksa bunlardandır. Abbasiler
            döneminde bilhassa dine yeni giren Türkler için inşa edilen Samerra şehrindeki Ulu Camii
            aynı ruhun dışa vurumudur. Mısır’ın sembollerinden Ezher Üniversitesi de tamamen cami
            etrafında oluşmuş bir üniversitedir. Osmanlı’nın fethettiği beldelerde ilk iş olarak cami inşa


            28  Sadettin Ökten, İslam Medeniyet Tasavvurunda Şehir, s. 10.
            29  Bayram Ali Çetinkaya, İslam Medeniyetinin İşaretlerini Taşıyan Mekanlar, s. 7-9.
                                                       66
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14