Page 7 - 10. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 7

Helal yedirme, içirme, giydirme, barındırma, güzel bir ad koyma, iyi eğitim almasını sağ-
            lama, meslek edindirme, evlendirme, güzel ahlakı benimsetme vb. çocuğun anne baba
            üzerindeki haklarıdır. Hz. Peygamber konunun önemine dikkat çekmek için “Hiçbir baba,
            evladına güzel terbiyeden daha üstün bir hediye vermemiştir.”  buyurmuştur.
                                                                           20
            İslam dini, ebeveynlerin görev ve sorumluluklarını belirlediği gibi; çocukların görevlerini
            de belirlemiştir. Çocuğun anne babasına iyi davranması, aile bireyleri ile iyi geçinmesi,
            ev işlerinde aile bireylerine yardımcı olması, onların kendisi için sağladığı maddi ve ma-
            nevi imkânlara minnet duyması, eğitimiyle ilgili çaba sarf etmesi, aile içi problemlerde
                                                          21
            yapıcı rol üstlenmesi başlıca görevlerindendir.  Nitekim Kur’an’da şöyle buyrulmaktadır:
            “Biz insana, anne babasına iyi davranmasını tavsiye etmişizdir. Çünkü anası onu nice
            sıkıntılara katlanarak taşımıştır. Sütten ayrılması da iki yıl içinde olur. (İşte bunun için)
            önce bana, sonra da ana babana şükret diye tavsiyede bulunmuşuzdur. Dönüş ancak
            banadır.”
                      22

            2. DİN, KÜLTÜR VE SANAT



               “Estetik  değerlere  sahip  eserler”  denildiğinde  aklınıza  İslam  medeniyetinden
               hangi örnekler gelmektedir?



            Sanat, Arapçada kelime olarak “yapmak, etmek”,  “işinde mahir olmak” anlamlarına gelir.
            Terim olarak ise “maddî veya zihnî bir iş ve çabada izlenen düzenli ve özel yol, yöntem”
            diye tarif edilmiştir. İslam sanat eserleri İslam inanç ve hayat tarzlarının en somut göster-
            gesidir. 23

            Medeniyet; bir milletin örf, âdet, dil, din vb. unsurlarının etkisiyle oluşmuş sanat, giyim
            kuşam, edebiyat, mimari, müzik vb. alanları içeren, toplumların yaşamına dair geniş bir
            yapıdır. Medeniyet, insanlığın maddi yönünü, kültür ise manevi yönünü temsil eder. Kül-
            türün medeniyetle münasebeti ruhun bedenle olan münasebetine benzer. Kültür, dinî ve
            ahlaki eğitim ve öğretimin tesiri altında gelişen fikirler ve ideallerden oluşur.
                                                                                        24
            İslam,  kendine  özgü  bir  medeniyet  inşa  etmiştir.  Bu  medeniyetin  inşasının  temelinde
            Kur’an ve Hz. Peygamber yer almaktadır.

            Hz.  Peygamber  döneminde  ve  sonrasında
            İslam  dünya  üzerinde  hızla  yayılmıştır.
            Bunun  sonucunda  İslam  farklı  kültür  ve
            milletlerle   karşılaşmıştır.   Bu   süreçte
            İslam’ın  temel  prensibi;  kendi  inanç  ve
            ibadet  dünyasıyla  çatışmayan  gelenek  ve
            göreneklere dokunmamak olmuştur. Çünkü
            İslam bunları zenginlik olarak görür.

            İslam dini yayılış sürecinde pek çok kültürle        Görsel 3.4: Tac Mahal, Hindistan.
            karşılaşmıştır. İslam ulaştığı her coğrafyanın

            20  Tirmizî, Birr, 33.
            21  Mustafa Çağrıcı, Anahatlarıyla İslam Ahlakı, s. 216-229.
            22  Lokmân suresi, 14. ayet.
            23  Turan Koç, “Sanat”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 36, s. 93.
            24  Celal Kırca, Kur’an ve Fen Bilimleri, s. 99.
                                                       64
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12