Page 3 - Akaid 5. Ünite
P. 3
5. Ünite 5. Ünite PEYGAMBERLERE VE KİTAPLARA İMAN
Risalet ve nübüvvet kavramlarıyla birebir ilişkili
bir diğer kavram da vahiydir. “Gizli konuşmak, ilham B BİLGİ KUTUSU
etmek, seslenmek ve işaret etmek” gibi anlamlara Kur’an’da nebî kelimesi, resul ke-
gelen vahiy, Allah’ın (c.c) kullarından seçtiği peygam- limesi gibi pek çok yerde kullanılır.
berlerine iletmek istediği mesajlarını, doğrudan veya Aynı peygambere bazen nebî ba-
melek vasıtasıyla bildirmesi şeklinde tarif edilebilir.
zen resul denir bazen de her iki-
ِ
ِ
ِ
ِ
ءارو نم وَأ ايحو َّلا للا همّلكي نَأ ٍرشبل ناك امو si birlikte kullanılır. Bunun sebebi
ّٰ
َ َ
َ
َ
ْ
َ َ ْ ْ ً َ ُ ُ َ ُ َ َ peygamberlerin her iki vasfa da
ِ
ِ
ِ ِ
ِ
ءاشي ام هنْذِإِب ىحويف ًلوسر لسري وَأ ٍباجح sahip olmasıdır. Peygamber hem
َ
َ
َ
َ
ُ َ
َ َ
ْ ُ ْ
ُ
Allah Teala’dan haber alır hem de
َ
“Allah, bir insanla ancak vahiy yoluyla yahut aldığı haberi insanlara bildirir.
perde arkasından konuşur. Yahut bir elçi gönderip (Afzalu’r Rahman, Siret Ansiklopedisi, C 6, s. 18.)
izniyle ona dilediğini vahyeder. Şüphesiz O yücedir,
hüküm ve hikmet sahibidir...”
4
Yukarıdaki ayette de işaret edildiği gibi Yüce Allah, insanlardan seçtiği peygamberleriyle şu üç
şekilde iletişim kurmaktadır:
• Allah (c.c), sözünü kulunun kalbine doğrudan ilham eder.
• Mahiyetini bilemeyeceğimiz bir şekilde perde arkasından vasıtasız konuşur.
• Bir melek vasıtasıyla konuşur.
Allah’ın (c.c) seçkin kulları olan peygamberler, kendilerine gönderilen bu ilahi mesajları hiçbir
değişikliğe uğratmadan insanlara tebliğ edip açıklamışlardır. Kur’an’da, peygamberlerin kendileri-
ne iletilen vahiy üzerinde hiçbir tasarruflarının bulunmadığı şu şekilde ifade edilir;
“Eğer (Peygamber) bize isnat ederek bazı sözler uydurmuş olsaydı, mutlaka onu kudreti-
mizle yakalardık. Sonra da onun şah damarını mutlaka keserdik. Hiçbiriniz de bu cezayı engelle-
yip ondan savamazdı.” 5
D DÜŞÜNELİM BULALIM
“Şüphesiz biz, seni müjdeleyici ve uyarıcı olarak hak ile gönderdik. Hiçbir ümmet
yoktur ki aralarında bir uyarıcı gelip geçmiş olmasın.”
(Fâtır suresi, 24. ayet.)
“Ey Peygamber! Biz seni hakikaten bir şahit, bir müjdeleyici ve bir uyarıcı olarak
gönderdik. Allah’ın izniyle bir davetçi ve nur saçan bir kandil olarak (gönderdik).”
(Ahzâb suresi, 44-45. ayetler.)
Yukarıdaki ayetleri okuyarak Allah’ın peygamber gönderme sebeplerini, so-
rumluluk ve yükümlülük kavramları çerçevesinde değerlendirip birer cümleyle
maddeleştiriniz.
1. ………………………………………………………..........................................................……………………………..
2. ………………………………………………………..........................................................……………………………..
3. ………………………………………………………..........................................................……………………………..
4. ………………………………………………………..........................................................……………………………..
4. Şûra suresi, 51. ayet.
5. Hâkka suresi, 44-47. ayetler.
89