Page 3 - Akaid 5. Ünite
P. 3

5. Ünite         5. Ünite          PEYGAMBERLERE VE KİTAPLARA İMAN





                Risalet ve nübüvvet kavramlarıyla birebir ilişkili
           bir diğer kavram da vahiydir. “Gizli konuşmak, ilham  B  BİLGİ KUTUSU
           etmek,  seslenmek  ve  işaret  etmek”  gibi  anlamlara   Kur’an’da nebî kelimesi, resul ke-
           gelen vahiy, Allah’ın (c.c) kullarından seçtiği peygam-  limesi gibi pek çok yerde kullanılır.
           berlerine iletmek istediği mesajlarını, doğrudan veya   Aynı  peygambere  bazen  nebî  ba-
           melek vasıtasıyla bildirmesi şeklinde tarif edilebilir.
                                                              zen  resul  denir  bazen  de  her  iki-
                                                ِ
                               ِ
                                      ِ
                    ِ
             ءارو نم وَأ ايحو َّلا للا همّلكي نَأ ٍرشبل ناك امو  si  birlikte  kullanılır.  Bunun  sebebi
                                 ّٰ
                                                  َ َ
                                              َ
                                       َ
                          ْ
               َ َ ْ  ْ ً َ     ُ  ُ َ  ُ       َ      َ      peygamberlerin  her  iki  vasfa  da
                            ِ
                                           ِ
                     ِ ِ
                                                       ِ
              ءاشي ام هنْذِإِب ىحويف ًلوسر لسري وَأ  ٍباجح    sahip  olmasıdır.  Peygamber  hem
                                         َ
                َ
                                َ
                                                     َ
                                     ُ َ
                 َ َ
                                            ْ ُ ْ
                               ُ
                                                              Allah Teala’dan haber alır hem de
                           َ
                “Allah,  bir  insanla  ancak  vahiy  yoluyla  yahut   aldığı haberi insanlara bildirir.
           perde  arkasından konuşur.  Yahut bir  elçi  gönderip    (Afzalu’r Rahman, Siret Ansiklopedisi, C 6, s. 18.)
           izniyle ona dilediğini vahyeder. Şüphesiz O yücedir,
           hüküm ve hikmet sahibidir...”
                                      4
                Yukarıdaki ayette de işaret edildiği gibi Yüce Allah, insanlardan seçtiği peygamberleriyle şu üç
           şekilde iletişim kurmaktadır:
                •  Allah (c.c), sözünü kulunun kalbine doğrudan ilham eder.
                •  Mahiyetini bilemeyeceğimiz bir şekilde perde arkasından vasıtasız konuşur.
                •  Bir melek vasıtasıyla konuşur.
                Allah’ın (c.c) seçkin kulları olan peygamberler, kendilerine gönderilen bu ilahi mesajları hiçbir
           değişikliğe uğratmadan insanlara tebliğ edip açıklamışlardır. Kur’an’da, peygamberlerin kendileri-
           ne iletilen vahiy üzerinde hiçbir tasarruflarının bulunmadığı şu şekilde ifade edilir;
                “Eğer (Peygamber) bize isnat ederek bazı sözler uydurmuş olsaydı, mutlaka onu kudreti-
           mizle yakalardık. Sonra da onun şah damarını mutlaka keserdik. Hiçbiriniz de bu cezayı engelle-
           yip ondan savamazdı.” 5
            D      DÜŞÜNELİM BULALIM
                “Şüphesiz biz, seni müjdeleyici ve uyarıcı olarak hak ile gönderdik. Hiçbir ümmet
               yoktur ki aralarında bir uyarıcı gelip geçmiş olmasın.”
                                                                              (Fâtır suresi, 24. ayet.)
                “Ey Peygamber! Biz seni hakikaten bir şahit, bir müjdeleyici ve bir uyarıcı olarak
               gönderdik. Allah’ın izniyle bir davetçi ve nur saçan bir kandil olarak (gönderdik).”

                                                                         (Ahzâb suresi, 44-45. ayetler.)
                Yukarıdaki ayetleri okuyarak Allah’ın peygamber gönderme sebeplerini, so-
                rumluluk ve yükümlülük kavramları çerçevesinde değerlendirip birer cümleyle
                maddeleştiriniz.
                1.    ………………………………………………………..........................................................……………………………..
                2.    ………………………………………………………..........................................................……………………………..
                3.    ………………………………………………………..........................................................……………………………..
                4.    ………………………………………………………..........................................................……………………………..





           4. Şûra suresi, 51. ayet.
           5. Hâkka suresi, 44-47. ayetler.
                                                                                              89
   1   2   3   4   5   6   7   8