Page 3 - Tezhib 4. Ünite
P. 3
TEZHİB SANATINDA MOTİF ÇEŞİTLERİ
satırı muhakkak hat ile düzenlenmiş olup sülüs ve muhakkak satırlara göre nesih satırlar
kısa tutulmuştur. Serlevha tezhibinde Karamemi’nin bahar dalı kompozisyonları görülmekte
olup altın zeminle ayrılmış paftalar, çivit lacivert zemin ile bütünleşmektedir. Rumi motifli
kompozisyonlar, bulut motifleri, hatayi, penç ve goncalarla zenginleştirilmiştir. Gayet ince
çekilmiş cetveller ve ince işlenmiş tığlar esere zerafet katmaktadır.
Ahmet Karahisari’nin kendi üslubu ile yazdığı meşhur besmelesi daha sonraki
dönemlerde de sevilerek kullanılmıştır. Karahisari, eserlerinde çeşitli imzalar kullanmıştır.
1
İmzalarında engin sanatçılığının yanında üstatlarına bağlılığını ve mütevazi kişilik yapısını
görmek mümkündür.
Ahmet Karahisari, Süleymaniye Camii’nin yapımının sona erdiği 1556 yılında ölmüş
ve Sütlüce’de kendisine derinden bağlı bir derviş olan Karamanlı İshak’ın mezarı yanına
gömülmüştür. Bugün kayıp olan mezar taşını kendisi yazmış olup sadece üzerindeki ölüm
yılı varisi Hasan Çelebi tarafından yazılmıştır. Türk hat sanatının geçmişinde, Karahisari ve
talebesi Hasan Çelebi, on dokuzuncu asırda Râkım devrine kadar celi yazının yegânesi
olmuşlardır. 2
PAYLAŞALIM
“Müselsel Besmele”nin Tanımı:
Müselsel kelimesi, birbirine bağlı olan ve zincirleme olarak gelen şeklinde tanımlanmaktadır.
Hat sanatında ise bütün harfleri birbirine bağlayarak yazılan yazıya müselsel denir.
1 Ord. Prof. Dr. A. Süheyl Ünver, Hattat Ahmet Karahisari, s. 11.
2 http://www.tas-istanbul.com/portfolio-view/hattat-ahmet-semsettin-karahisari/
109