Page 38 - Tezhib 1. Ünite
P. 38

1. ÜNİTE


          hususunda karar vermek zorundadır. Bir kompozisyon yarı soğuk yarı sıcak hâkimiyetine
          giremez. Tabiat da böyledir, bir manzara ya sıcaktır ya soğuktur. Manzara kış manzarası
          ise soğuk renklerin hâkim olduğu bir manzaradır ve bu manzaranın içinde sıcak bir renk
          mevcut ise ancak soğuk renklerin tesirlerini artırmaya yarar.

            Bir kompozisyon soğuk ve sıcak renkler bakımından kati şekilde ayarlanmamış ise
          armonili sayılamaz. İçinde kontrast renkler bulunsun veya bulunmasın armoni temini için
          daima soğuk ve sıcak bir rengin hâkimiyeti kati şekilde bulunmalıdır.

            Sıcak renkler: Hareket, canlılık ve neşe veren renklerdir. Gereğinden fazla kullanıldığı
          zaman yorucu bir etki yapar.
            Soğuk renkler: Sükunet ve rahatlık veren dinlendirici renklerdir.

            Soğuk ve sıcak renklerin yukarıda saydıklarımızdan başka bir takım özellikleri daha vardır.
          Bu özellikler  bilhassa mimar ve dekoratörleri ilgilendirir. Bazı renkler yakın ve bazıları da uzak
          görünür. Mesela kırmızı renk diğer renklere nazaran daha yakında, buna mukabil mavi ise
          olduğundan uzakta imiş gibi görünür. Buna sebep bu renklerin gözdeki mercekten geçerken
          farklı şekilde kırılışları dolayısıyla gözde tesirlerinin başka başka olmalarından ileri gelir.

            Kırmızı şualar göz merceğinden geçerken pek az bükülür veya kırılır. Bu şualar retina
          tabakasının  gerisinde  bir  noktada  mihraka  gelir.  Bu  itibarla  kırmızı  renkli  herhangi  bir
          madde retina üzerinde kesin hatları ile toplayarak tecessüm ettirebilmesi için merceğin
          daha şişerek convex (dış bükey) bir şekil alması lazımdır. İşte merceğin bu hareketi ile göz
          kırmızı eşyayı daha ziyade kendisine çekmiş bulunuyor ve biz kırmızıları olduklarından
          daha yakın görüyoruz. Mavi ise mercekten geçerken fazla kırıldığından retinanın önünde
          bir noktada mihraka gelir. Bu sefer mercek mihrak noktasını retina üzerine alabilmek için
          daha yassılaşmak (concave bir şekle girmek) zorundadır. Bu hareket ise maviyi geriye
          iter ve bize olduğundan daha uzakta hissini verir.

            Sarı ve mor renkler ne uzaklaşma ne de yakınlaşma özelliğine sahiptirler. Bu iki rengi
          göz normal uzaklığında görür.

            Renklerin  bu  yönlerini  tanıdıktan  sonra  bundan  layıkı  ile  istifade  etmek  mimar  ve
          dekoratörlerin elindedir. Küçük bir odayı büyük göstermek, fazla geniş ve soğuk bir yeri
          daha münasip ve sevimli yapmak, bu renklerin özellliklerini bilerek yerinde kullanmakla
          mümkündür.

            Soğuk ve sıcak renklerin yaklaştırma ve uzaklaştırma özellikleri aynı zamanda eşyayı
          büyültme ve küçültme imkânlarını da sağlar. Yaklaştırıcı renkler eşyayı büyük gösterdiği
          gibi uzaklaştırıcı renkler de eşyayı küçük gösterir. Mesela kırmızı bir kanepe olduğundan
          daha büyük görünür, buna karşılık mavi ve yeşil renklerle boyanmış olanlar aksi tesir
          oluşturur.

            Ton: Renklerin parlaklık derecelerine ton denir. Mesela koyu bir yeşil ile açık bir yeşil
          arasında renk farkı yoktur ama ton farkı vardır. Tonlar açıldıkça parlak ve ışıklı olduğu
          nisbette kuvvetlenir. Koyulaştıkça karanlık ve ışıklar oldukça zayıflar.





                                                       48
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43