Page 23 - 9. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 3. Ünite
P. 23
3. ÜNİTE
BEYİN FIRTINASI
Hz. Peygamber’i yeni yurt arayışına götüren sebepler neler olabilir? Konuyla
ilgili fikirler üreterek ortak bir sonuç çıkarınız.
8.1. Yesriblilerle İlk Temas
Asıl niyetleri Evs kabilesine karşı Kureyşlilerle ittifak kur-
mak olan Hazrec kabilesine mensup altı kişi, Mekke’ye KELİME DAĞARCIĞI
geldiklerinde Akabe denilen mevkide Allah Resulü (s.a.v.) H i a
ile karşılaştılar. Hz. Peygamber tarafından kendilerine y F
yapılan davete uyarak Müslüman oldular. Heyete baş- m Biat: Söz verme amacıyla el sıkma.
(Dinî Terimler Sözlüğü, s. 40.)
kanlık eden Esad b. Zürâre, kabilesine ve Evslilere bu
dini anlatmak ve ertesi yıl aynı yerde tekrar buluşmak Hicret: Dinî sebeplerle bir yerden
üzere Hz. Peygamber’e söz verdi. Hazrec ile Evs kabi- diğer bir yere göçme, özellikle Hz.
leleri sürdürdükleri mücadeleden dolayı yorgun ve zayıf Peygamber’in Mekke’den Medine’ye
düşmüşlerdi. Onlar, Hz. Peygamber’in aralarındaki bu göç etmesi.
düşmanlığa son vermesini umuyorlardı. Ayrıca şehirle- (bk. www.islamansiklopedisi.org.tr)
rindeki Yahudilerin bir peygamber geleceğine dair bek-
lentisi de onların bu dine inanmalarını kolaylaştırmıştı. 53
8.2. Akabe Biatleri
Akabe’de Peygamberimize (s.a.v.) biat edenlerin gayretle-
ri sonucunda 621 yılında on Hazrecli ve iki Evsli Müslü-
man’dan oluşan on iki kişilik heyet Akabe’ye geldi. Yesrib-
liler; Allah’a (c.c.) asla ortak koşmayacaklarına, hırsızlık ve
zina yapmayacaklarına, çocuklarını öldürmeyeceklerine,
birbirlerine iftira etmeyeceklerine, hayırlı işlerde Hz. Pey-
gamber’e karşı gelmeyeceklerine dair söz verip kendisine
biat ettiler. Buna Birinci Akabe Biati denilmiştir. 54
Görsel 3.11
Akabe Mescidi
Hz. Peygamber, Mus’ab b. Umeyr’i onlara dinlerini öğret- (Fotoğraf: Orhan Durgut)
mesi ve henüz Müslüman olmayanları dine çağırması için
Müslüman kardeşleriyle birlikte Yesrib’e gönderdi. Mus’ab (r.a.) ve Medineli Müslümanların
gayretiyle Yesrib’in her mahallesi, Hz. Peygamber’den söz etmeye başladı. Bir yıl içinde
bu çabalar karşılığını bulmuş, İslam’ın duyulmadığı tek bir ev bile kalmamıştı. Yesrib’in
ileri gelen kabile liderleri bile Müslüman olmuş, artık şehir hicrete hazır hâle gelmişti. 55
53 İbn Sa’d, et-Tabakât, C 1, s. 185-187.
54 İbn Hişâm, es-Sîre, C 2, s. 73-75.
55 Belâzürî, Ensâb, C 1, s. 276-277.
79

