Page 25 - 7. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 1. Ünite
P. 25
PEYGAMBERİMİZİN MEKKE YILLARI 1. ÜNİTE
müşrikleri titreten Hz. Ömer, hicrete âdeta müşriklere meydan okuyarak başladı. Önce Kâbe’yi tavaf
etti ve müşriklere şöyle seslendi:
“İşte ben Yesrib’e gidiyorum. Analarını ağlatmak, eşlerini dul, çocuklarını yetim bırakmak
isteyenler peşimden gelsin!”
61
Mekke’de neredeyse Müslüman kalmayınca Hz. Ebu Bekir, Peygamber Efendimize gelerek
hicret için izin istedi. Bunun üzerine Peygamber Efendimiz, “Acele etme, Allah sana daha hayırlı bir
arkadaş verecek.” dedi. Bunun üzerine Hz. Ebu Bekir beklemeye devam etti. Resulullah Hz. Ebu Bekir’in
evine genellikle sabah ve akşam vakitlerinde giderdi. Ancak bu kez öğle sıcağında gelince Hz. Ebu Bekir
telaşlandı. Peygamberimiz, ona hicrete hazırlanmasını ve beraber çıkacakları müjdesini verdi. Bunun
üzerine Hz. Ebu Bekir, hicret hazırlıklarına başladı ve kendilerine yol göstermesi için bir de rehber
ayarladı. Bu vesile ile Hz. Ebu Bekir, Peygamberimizin hicret arkadaşı olma şerefine nail oldu. 62
Peygamberimize Suikast Girişimi
Müslümanlar Medine’ye göç etmeye başladıklarında Mekkeliler hicretin iki neticesinden
endişe ediyorlardı. Birincisi yıllarca zulmettikleri insanların Hz. Muhammed’in (s.a.v.) önderliğinde
toparlanmaları ve intikam için birleşmeleri, ikincisi ise kendileri için âdeta can damarı olan Şam ticaret
yolunun kapanmasıdır. Çünkü Mekkeliler çok önemli bir ticaret merkezi olan Şam’a gitmek için Yesrib
(Medine) topraklarından geçmek zorundaydılar.
Mekkeli müşrikler, hayati önemde gördükleri bu durum karşısında Ebu Cehil ve Ebu Süfyan
başta olmak üzere Mekke’nin ileri gelenleri Darü’n-Nedve denilen yerde toplandılar. Toplantıda
Peygamber Efendimizi ne pahasına olursa olsun Mekke dışına çıkarmamak için neler yapılabileceği
görüşüldü. Bu konuda üç farklı fikir üzerinde duruldu: Birincisi Hz. Peygamber'in zincire vurulup
zindana atılması, ikincisi onun uzak bir yere sürgün edilmesi, üçüncüsü ise öldürülmesiydi. Bu durum,
Kur’an-ı Kerim’de şöyle ifade edilmektedir: “Hani kâfirler seni tutuklamak veya öldürmek ya da
(Mekke’den) çıkarmak için tuzak kuruyorlardı. Onlar tuzak kuruyorlarsa Allah da tuzak kuruyor.
63
Allah tuzak kuranların en hayırlısıdır.” Bu teklifler içinde sonuncusu yani Hz. Muhammed’in
(s.a.v.) öldürülmesi fikri benimsendi. Bunun için şöyle bir plan yapıldı: Hz. Muhammed’in (s.a.v.) evi
her kabileden bir gencin katılımıyla basılacak ve hep birden onu öldüreceklerdi. Böylelikle Mekkeliler
arasında yaygın olan kan davasına hepsi ortak olacaktı.
YORUMLAYALIM
Suikastçıların kapıda olduğunu bilen Hz. Ali’nin Peygamber Efendimizin yatağına yatmasını
cesaret ve fedakârlık açısından yorumlayalım.
Cebrail’in (a.s.) bu durumu haber vermesi üzerine Peygamber Efendimiz, Hz. Ebu Bekir’in evine
giderek hicret edeceklerini haber verdi. Sabah gün ağarmadan yola çıkmaya karar verdiler. Müşrikler,
her kabileden temsilcinin olduğu bir grubun katılımıyla Peygamber Efendimizin evini kuşatma altına
aldılar. Ona saldırmak için evden çıkmasını beklediler. Çünkü Araplara göre bir adamı evinin içinde
öldürmek korkaklık alameti sayılırdı. Evinin etrafı sarılan Allah Resulü, yatağına yatması için Hz. Ali’yi
görevlendirdi. Suikast için bekleyenlerin Allah’ın (c.c.) bir mucizesi olarak uykuya dalmaları üzerine
61 İbn-i Sâd, Tabakât, C 3, s. 271.
62 İbn Hişam, Siret, C 3, s. 10.
63 Enfal suresi, 30. ayet.
35