Page 15 - 10. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 1. Ünite
P. 15
BİRİNCİ ÜNİTE
Başka bir hadisinde ise hilm sahibi olmanın faziletini şöyle açıkladı: “Kim haksız ol- “- Ey Allah’ın Resulü bana bir tavsiyeniz var mı?
duğu bir münakaşayı terk ederse kendisine cennetin kenarında bir ev kurulur. Haklı olduğu bir -Amelinde Allah’ın rızasını gözet, işte o zaman az amel sana yeterli gelir.” 59
münakaşayı terk edene de cennetin ortasında bir ev kurulur.”
53
Sevgili Peygamberimiz sadece insanlara değil, hayvanlara da hilm ve rıfkla davranırdı. Allah Resulü bütün işlerde samimi ve içten bir niyet taşımayı tavsiye ederdi. Çünkü
Sahabeye de bunu tavsiye ederdi. Çünkü mümin insan, bütün varlıkların Allah’a (c.c.) ait oldu- salih amel, temiz bir niyet ile olur. Mesela sıradan bir iş olan yürümek, Allah (c.c.) için yapılırsa
sevaplı bir amel olur. Peygamberimiz bu gerçeği şu hadiste bildirmiştir: “Ameller, niyetlere göre
ğunun ve Ö’nun (c.c.) kudretiyle yaratıldığının bilincindedir. Allah’ın (c.c.) yaratmasından do-
layı müminin gözünde yaratılmış olan varlıklar değerlidir. Bu konuyla ilgili güzel bir örneği Hz. değer kazanır. Herkesin niyeti ne ise eline geçecek olan da odur. Kimin hicreti, Allah ve Resulüne
A� işe (r.a.) şöyle anlatır: “Dik başlı, ise onun hicreti Allah ve Resulünedir (Buna göre mükâfat kazanır). Kimin hicretteki niyeti dün-
huysuz bir deveye bindim. Hırçınlık ya malı veya evleneceği bir kadın ise
etmeye başlayınca onu ileri geri sür- onun hicreti de hicretine sebep olan
meye başladım. Bunun üzerine Resu- şeyedir.” 60
lullah, ‘Rıfkla, tatlılıkla davran!’ diye
Son peygamber Hz. Mu ham-
müdahale etti.” 54
med’i (s.a.v.) kendine örnek alan
Hidayet rehberi olan Resul-i Müslüman, içten ve temiz bir niyet
Ekrem’in (s.a.v.) yumuşak huyluluğu,
taşımalıdır. Böyle bir ihlas bilincini
nezaketi, sakin oluşu adaletli dav-
taşıyan insan, işlerini sadece Allah
ranmasına engel olmazdı. Kendi şah-
(c.c.) ve Resulü emrettiği için yapar.
sına yönelik davranışlara karşı gayet
Neticede sadece Allah’ın (c.c.) rızası-
müsamahalıyken insanların hak ve
nı bekler, Allah’tan (c.c.) başkasının
hukuku söz konusu olduğunda son
iltifatını kazanmaya çalışmaz. İ�hlas,
derece titiz davranırdı. Kararlılıkla
insan için en büyük bir kuvvettir. Görsel 1.11: İhlas samimi olmaktır
işin üzerine gider; kimsenin canına
Görsel 1.10: Hayvanlara da rıfk ile davranmalı. İ�nsan, ihlas sayesinde Allah’ın (c.c.)
ve malına zarar gelmesine izin ver-
sonsuz kudretini hatırlar ve Ö’na dayanır. Her türlü ihtiyacını giderecek rahmet hazinesini
mezdi.
1.6. Peygamberimizin İhlası Ö’nda bulur. Peygamber Efendimiz gibi engeller karşısında yılmaz bir irade gösterir ve tam bir
kararlılıkla hayatına devam edebilir.
İhlas kelimesinin sözlük anlamı, samimiyet ve içtenliktir. İ�slam’a göre ihlas, insanın
bütün davranışlarında, sözlerinde, inançlarında ve ibadetlerinde yalnızca Allah’ın (c.c.) rıza-
sını gözetmesidir. 55 Değerlendirelim
Yüce Rabbimiz, Resulullah’a (s.a.v.) ve onun şahsında bütün müminlere ihlaslı olmayı Ey Muhammed! De ki: “Şüphesiz benim namazım da, diğer ibadetlerim de, yaşamam da,
Kur’an-ı Kerim’de şöyle emretmiştir: “Ey Resulüm! Şüphesiz ki Kitab’ı sana hak olarak in- ölümüm de âlemlerin Rabbi Allah içindir.”
(En’am suresi, 162. ayet.)
56
dirdik. O hâlde sen de dini Allah’a has kılarak (ihlas ile) kulluk et.” Sevgili Peygamberimiz
Yukarıdaki ayetten yola çıkarak Peygamberimizin hayatında ihlas kavramının önemini değer-
Allah’ın (c.c.) ihlas ile kulluk etmek emrini kendisine rehber edinmiştir. Ö, yapılan işlerde ihlasın
önemli olduğunu sık sık vurgulamış ve şöyle dua etmiştir: “Ya Rabbi! Beni, ihlaslı bir kulun yap.” 57 lendiriniz.
Allah’ın Habibi (s.a.v.) kurtuluş ve saadetin yegâne sebebi olarak ihlası göstermiştir.
Ö, Allah rızasını gözetmeden kahramanlık için savaşanın, insanların övgüsünü kazanmak için 1.7. Peygamberimizin Takvası
ilim öğrenip öğretenin, gösteriş gayesiyle hayır yapan kişinin ahirette hüsrana uğrayacağını
İ�slam dininin temel kavramlarından olan takva; Allah’ı (c.c.) sevmek, Ö’na saygı duy-
58
ifade etmiştir. Ancak ihlas ile yapılan amellerin kabul edileceğini söylemiştir. Çünkü ihlas,
mak, Ö’nun haram ve yasaklarından sakınmak ve rızasına nail olmayı ümit edip azabına uğra-
amellerin özü ve ruhudur.
61
maktan endişe etmek gibi anlamlara gelir.
İ�hlas ile yapılan az bir amel, samimi olmayan ve Allah’ın (c.c.) rızası gözetilmeden
yapılan birçok amelden üstündür. Bu gerçeği gösteren güzel bir örnek de Hz. Peygamber ile Rabbimiz, takvayı ve takva sahiplerinin kimler olduğunu birçok ayette bizlere tarif et-
Yemen’e vali olarak gönderilen Muaz b. Cebel (r.a.) arasındaki geçen şu konuşmadır: miştir. İ�man edip salih amel işleyen müminleri takva sahibi yani muttaki olarak niteler. İ�ma-
53 Tirmizı�, Birr, 58. nın gereğini yapan, iyiliklere sarılan ve kötülüklerden kaçınan herkes takva sahibi kabul edilir.
Yüce Allah, bu gerçeği Kur’an-ı Kerim’de şöyle bildirmiştir: İyilik, yüzlerinizi doğu ve batı
54 Müslim, Birr, 79.
55 Dinı� Terimler Sözlüğü, s. 160.
56 Zümer suresi, 2. ayet. 59 Ahmed b. Hanbel, Müsned, C 5, s. 231.
57 Ebu Dâvûd, Vitir, 25. 60 Buhârı�, Bed’u’l-Vahy, 1. 25
58 bk. Nesâı�, Cihad, 22. 61 Hadislerle İ�slam, C 3, s.115.

