Page 14 - 10. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 1. Ünite
P. 14
BİRİNCİ ÜNİTE
Başka bir hadisinde ise hilm sahibi olmanın faziletini şöyle açıkladı: “Kim haksız ol-
duğu bir münakaşayı terk ederse kendisine cennetin kenarında bir ev kurulur. Haklı olduğu bir
münakaşayı terk edene de cennetin ortasında bir ev kurulur.”
53
Sevgili Peygamberimiz sadece insanlara değil, hayvanlara da hilm ve rıfkla davranırdı.
Sahabeye de bunu tavsiye ederdi. Çünkü mümin insan, bütün varlıkların Allah’a (c.c.) ait oldu-
ğunun ve Ö’nun (c.c.) kudretiyle yaratıldığının bilincindedir. Allah’ın (c.c.) yaratmasından do-
layı müminin gözünde yaratılmış olan varlıklar değerlidir. Bu konuyla ilgili güzel bir örneği Hz.
A� işe (r.a.) şöyle anlatır: “Dik başlı,
huysuz bir deveye bindim. Hırçınlık
etmeye başlayınca onu ileri geri sür-
meye başladım. Bunun üzerine Resu-
lullah, ‘Rıfkla, tatlılıkla davran!’ diye
müdahale etti.” 54
Hidayet rehberi olan Resul-i
Ekrem’in (s.a.v.) yumuşak huyluluğu,
nezaketi, sakin oluşu adaletli dav-
ranmasına engel olmazdı. Kendi şah-
sına yönelik davranışlara karşı gayet
müsamahalıyken insanların hak ve
hukuku söz konusu olduğunda son
derece titiz davranırdı. Kararlılıkla
Görsel 1.11: İhlas samimi olmaktır
işin üzerine gider; kimsenin canına
Görsel 1.10: Hayvanlara da rıfk ile davranmalı.
ve malına zarar gelmesine izin ver-
mezdi.
1.6. Peygamberimizin İhlası
İhlas kelimesinin sözlük anlamı, samimiyet ve içtenliktir. İ�slam’a göre ihlas, insanın
bütün davranışlarında, sözlerinde, inançlarında ve ibadetlerinde yalnızca Allah’ın (c.c.) rıza-
sını gözetmesidir. 55
Yüce Rabbimiz, Resulullah’a (s.a.v.) ve onun şahsında bütün müminlere ihlaslı olmayı
Kur’an-ı Kerim’de şöyle emretmiştir: “Ey Resulüm! Şüphesiz ki Kitab’ı sana hak olarak in-
56
dirdik. O hâlde sen de dini Allah’a has kılarak (ihlas ile) kulluk et.” Sevgili Peygamberimiz
Allah’ın (c.c.) ihlas ile kulluk etmek emrini kendisine rehber edinmiştir. Ö, yapılan işlerde ihlasın
önemli olduğunu sık sık vurgulamış ve şöyle dua etmiştir: “Ya Rabbi! Beni, ihlaslı bir kulun yap.” 57
Allah’ın Habibi (s.a.v.) kurtuluş ve saadetin yegâne sebebi olarak ihlası göstermiştir.
Ö, Allah rızasını gözetmeden kahramanlık için savaşanın, insanların övgüsünü kazanmak için
ilim öğrenip öğretenin, gösteriş gayesiyle hayır yapan kişinin ahirette hüsrana uğrayacağını
58
ifade etmiştir. Ancak ihlas ile yapılan amellerin kabul edileceğini söylemiştir. Çünkü ihlas,
amellerin özü ve ruhudur.
İ�hlas ile yapılan az bir amel, samimi olmayan ve Allah’ın (c.c.) rızası gözetilmeden
yapılan birçok amelden üstündür. Bu gerçeği gösteren güzel bir örnek de Hz. Peygamber ile
Yemen’e vali olarak gönderilen Muaz b. Cebel (r.a.) arasındaki geçen şu konuşmadır:
53 Tirmizı�, Birr, 58.
54 Müslim, Birr, 79.
55 Dinı� Terimler Sözlüğü, s. 160.
56 Zümer suresi, 2. ayet.
24 57 Ebu Dâvûd, Vitir, 25.
58 bk. Nesâı�, Cihad, 22.

