Page 39 - Kur'an-ı Kerim 7. Sınıf 2.Bölüm
P. 39
Kur’an-ı Kerim’i Tanıyalım 1. Ünite
Kur’an-ı Kerim’in üzerinde en fazla durduğu konu tevhittir. Allah Teâlâ Kur’an’da “Vâhid
(Bir)”, “Ehad (Tek)” gibi sıfatlarla nitelenir. Birçok ayette de Allah’tan başka ilah olmadığı vurgula-
nır:
“Allah, kendisinden başka hiçbir ilah olmayandır…”
100
“İşte sizin Rabb’iniz Allah. Ondan başka hiçbir ilah yoktur. O, her şeyin yaratıcısıdır. Öyle
ise O’na kulluk edin. O her şeye vekil (her şeyi yöneten, görüp gözeten)dir.” 101
“Sizin ilahınız bir tek ilahtır. Ondan başka ilah yoktur. O Rahman’dır, Rahîm’dir.” 102
Kur’an’da, kâinattaki eşsiz düzenin ancak tek ilah tarafından kurulabileceği bildirilir. Yüce Allah’tan
başka ilah veya ilahlar kabul etmenin mantıklı olmadığı vurgulanır:
“Eğer yerde ve gökte Allah’tan başka tanrılar bulunsaydı, yer ve gök, (bunların nizamı)
kesinlikle bozulup gitmişti. Demek ki Arş’ın Rabbi olan Allah, onların yakıştırdıkları sıfat-
lardan münezzehtir.” 103
“Allah’a ibadet edin ve O’na hiçbir şeyi ortak koşmayın...”
104
Tevhit, İslam dininin en önemli özelliğidir.
İslam’a göre ilk peygamber Hz. Âdem’den (a.s.)
son peygamber Hz. Muhammed’e (s.a.v.) kadar Bilgi Notu
bütün peygamberler bu inancı, insanların gönülle- Kur’an-ı Kerim’de tevhidi en özlü bi-
rine yerleştirmeye çalışmışlardır: “Senden önce çimde ifade eden sure, İhlâs suresidir.
gönderdiğimiz bütün peygamberlere, ‘Şüphe- Bu sebeple ona “tevhit suresi” de de-
siz, benden başka hiçbir ilah yoktur. Öyleyse nilmiştir:
bana ibadet edin.’ diye vahyetmişizdir.” 105 "(Ey Muhammed) de ki: O, Allah'tır,
Tevhidin zıddı “şirk”tir. Yalnız Allah’a özgü bir tektir. Allah Samed’dir (Her şey
konularda bir başka varlığı O’na eş veya denk ona muhtaçtır. O, hiçbir şeye muhtaç
kabul etmek tevhit inancıyla bağdaşmaz. “Şüp- değildir). O, doğurmamış ve doğma-
hesiz Allah, kendisine ortak koşulmasını ba- mıştır. Hiçbir şey ona denk ve benzer
ğışlamaz. Bunun dışındaki günahları, dilediği değildir."
kimseler için bağışlar. Allah’a ortak koşan,
kuşkusuz, derin bir sapıklığa düşmüştür.” 106
buyrularak şirkin bağışlanmayacak büyük bir günah olduğu bildirilmiştir. Mekke müşrikleri, Al-
lah’ın varlığını kabul ettikleri hâlde, başka varlıkları O’na ortak koştukları için şirke düşmüşler, bu
sebeple Kur’an’da “müşrik” olarak nitelenmişlerdir.
100. Bakara suresi, 255. ayet.
101. En’âm suresi, 102. ayet.
102. Bakara suresi, 163. ayet.
103. Enbiyâ suresi, 22. ayet.
104. Nisâ suresi, 36. ayet.
105. Enbiyâ suresi, 25. ayet.
106. Nisâ suresi, 116. ayet. 59