Page 41 - Kur'an-ı Kerim 6. Sınıf 2. Bölüm
P. 41

6. Sınıf





            Birinci anlama göre mü’minler, geceleyin belli

          bir vakte bağlı kalmadan ve farz olmaksızın
          kalkıp kolaylarına geldiği miktarda nafi-
          le namaz kılarlar; ikinci yoruma göre
          ise  gece  kalkıp  kıldıkları  namaz-

          da  Kur’an’dan  kolaylarına  gelen
          miktarda ve kolay gelen ayetleri
          okurlar. Bununla birlikte bu cüm-
          leyi, namazla alâkası olmaksızın,

          “Sadece  Kur’an’dan  kolayınıza
          gelen  miktarı  okuyunuz!”  şeklin-
          de yorumlamak da mümkündür.

            Ayetin  bundan  sonraki  bölü-
          münden  anlaşıldığına  göre  has-

          talıktan,  geçim  temini  için  veya
          başka maksatlarla yapılan yolcu-
          luklardan; vatan savunması, özgürlük, bağımsızlık vb. yüce amaçlarla cihadda bulunmak gibi ma-
          zeretlerden dolayı Allah Teâlâ kullarına kolaylık lütfetmiş, yani mü’minlerin gece kalkıp kolaylarına

          geldiği miktarda namaz kılmaları farz değil nâfile olmuştur.

            Ayetin son bölümünde ise Yüce Allah biz mü’minlere, namazlarımızı kılmayı, zekât vermeyi,
          Allah rızası için hayır yapmayı, iyilikte bulunmayı, fakirlere karşı şefkat ve merhametle davranıp
          onlara yardım etmeyi emretmiştir. Dünyada bu gibi iyi işler yapanların âhirette bu yaptıklarının
          karşılığını kat kat alacaklarını haber vermiştir.

            Burada geçen “Namazınızı kılınız, zekâtı veriniz!” cümlesindeki namazı beş vakit namaz, zekâtı

          da farz olan zekât olarak anlamak mümkün ise de surenin tamamının Mekke döneminde inen ilk
          surelerden olduğu dikkate alındığında burada farklı düşünmek yerinde olacaktır. Çünkü beş vakit
          namaz ve belirli kurallara bağlanmış haliyle zekât ibadeti yıllar sonra farz kılınmıştır. Buna göre
          ayette, İslâm’ın beş temel şartından ikisini teşkil eden namaz ve zekât ibadetlerine ilişkin yüküm-
          lülük bilincini oluşturmanın ve bunların ilk uygulamalarını başlatmanın amaçlandığı söylenebilir.

          Surenin son cümlesinde de mü’minlerin  Allah’tan bağışlanma istemeleri emredilmiştir.  91








          91 Komisyon, Kur’an Yolu, V, 490.
                                                      56
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46