Page 3 - Kur'an-ı Kerim 10. Sınıf Tecvid Bölümü
P. 3
II. TECVİT BİLGİSİ
1. Tecvidin Tanımı, Amacı ve Önemi
Sözlükte bir şeyi güzel ve sağlam yapmak, onu süslemek anlamına gelen
“tecvid” kelimesi için, “ifrat ve tefrite kaçmadan sıfatlarına uygun şekilde
harfleri mahreçlerinden çıkarmak”, “Kur’an harflerinin mahreç ve sıfatlarının
konu edildiği ilim” gibi tanımlar yapılmıştır. 1
Yüce Allah, Kur’an’ın “tertil” üzere indirildiğini bildirmiştir. “...Kur’an’ı
2
tertil üzere oku!” emriyle de Peygamberimize ve onun şahsında bütün
3
Müslümanlara bir sorumluluk yüklemiştir. Ayette geçen “tertil” kelimesinin
manasını Hz. Ali (r.a.), “Harflerin güzel çıkarılması ve durulacak yerlerin
iyi bilinmesi” şeklinde açıklamıştır. Bu sorumluluğun farkında olan alimler,
4
“Kur’an’ı ağır ağır, tane tane, harflerin hakkını vererek ve anlayarak
okumanın önemi” üzerinde durmuşlar, Peygamberimiz ve sahabilerin
Kur’an okuyuşlarındaki uygulamalarını tespit ederek “Tecvid İlmi” adı altında
sistematik hâle getirmişlerdir.
Araştıralım
KUR'AN'A HİTAP
İbret olmaz bize, her gün okuruz ezber de!
Yoksa, bir maksad aranmaz mı bu ayetlerde?
Lâfzı muhkem yalınız, anlaşılan, Kur'ân'ın:
Çünkü kaydında değil hiçbirimiz ma'nânın:
Ya açar Nazm-ı Celîl'in, bakarız yaprağına;
Yâhud üfler geçeriz bir ölünün toprağına.
İnmemiştir hele Kur'an, bunu hakkıyle bilin,
Ne mezarlıkta okunmak, ne de fal bakmak için!
…
(Mehmet Akif ERSOY, Safahat,
Süleymâniye Kürsüsünde)
Yukarıda giriş mısraları verilen şiirin tamamını, şairin
“Safahat” adlı kitabından bulunuz. Bir arkadaşınızdan, önce
gelişigüzel sonra da vurgu, tonlama ve duraklara dikkat ederek
okumasını isteyiniz. İki okuyuş arasındaki farkları ahenk, anlam ve
insan üzerindeki etkisi açısından tartışınız.
1 Abdurrahman Çetin, Kur’an Okuma Esasları, s. 76.
2 bk. Furkân suresi, 32. ayet.
3 Müzzemmil suresi, 4. ayet.
4 İbn Cezerî, en-Neşr fî Kırâati’l-Aşr, C 1, s. 209.
78 Kur’an-ı Kerim’i Güzel Okuma