Page 14 - 9. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 2. Ünite
P. 14
DİN VE İSLAM 2. Ünite
Kur’an-ı Kerim’de pek çok ayet Allah’ın (c.c.) isimlerinden (esmâ-i hüsnâ) bahse-
derek O’nu bize tanıtır. Bu ayetlerde Allah (c.c.) birlik ve mükemmellik sıfatlarıyla
nitelenir. “...O’nun benzeri hiçbir şey yoktur. O işitendir, görendir.” ayeti Al-
20
lah’ın (c.c.) benzerinin olmadığını belirtirken aynı zamanda O’nu görme ve işitme
sıfatlarıyla tanıtmaktadır.
DEĞERLENDİRELİM
“Allah, O’ndan başka ilah yoktur. O, hayy (diri)dir, kayyûmdur (yarattıklarını
koruyup bizzat yönetendir). Kendisine ne uyku gelir ne de uyuklama. Göklerde ve
yerdekilerin hepsi O’nundur. İzni olmadan O’nun katında kim şefaat edebilir? O,
kullarının yaptıklarını ve yapacaklarını bilir. (O’na hiçbir şey gizli kalmaz.) O’nun
bildirdiklerinin dışında insanlar O’nun ilminden hiçbir şeyi tam olarak bilemezler.
O’nun kürsüsü gökleri ve yeri içine alır, onları koruyup gözetmek kendisine zor gel-
mez. O, yücedir, büyüktür.” (Bakara suresi, 255. ayet.)
Yukarıdaki ayeti Allah’ın (c.c.) isimleri ve sıfatları açısından değerlendiriniz.
Kur’an-ı Kerim’de Allah’ın (c.c) varlığı, birliği ve yetkin sıfatlara sahip olduğu ko-
nusunda kâinattan, insandan ve geçmiş toplumlardan örnekler verilir. İnsanın ya-
ratılış safhalarından, göklerin ve yerin yaratılışından, baharda yeryüzünün tekrar
canlanarak diriltilmesinden bahsedilerek bütün bu fiilleri gerçekleştirenin Allah
(c.c.) olduğu vurgulanır.
Kur’an-ı Kerim’de “En güzel isimler BİLGİ KUTUSU
(esmâ-i hüsnâ) Allah'ındır. O halde
O'na o güzel isimlerle dua edin. O'nun Esmâ-i Hüsnâ: İsmin çoğulu olan esmâ
isimleri hakkında gerçeği çarpıtanları ile “güzel, en güzel” anlamındaki hüs-
bırakın. Onlar yapmakta olduklarının nâ kelimelerinden oluşan esmâ-i hüsnâ
cezasına çarptırılacaklardır.” buyrul- (el-esmâü’l-hüsnâ) terkibi ayet ve
21
muştur. Allah’a (c.c.) gereği gibi iman hadislerde Allah’a nispet edilen isimle-
etmek ancak O’nu isimleri ve sıfatlarıy- ri ifade eder. Allah’ın (c.c.) Kur’an’da
la doğru bir şekilde tanımakla mümkün- geçen isimleri 100’den fazladır. Muhtelif
dür. hadislerde Allah’a (c.c.) nispet edilen
İslam’ın inanç esasları bir bütündür. başka isimler de mevcuttur. Ancak es-
Bu yüzden inanılması gereken şeylerin mâ-i hüsnâ daha çok Allah’ın (c.c.) 99
tamamına eksiksiz bir şekilde inanmak ismi için kullanılır.
gerekir. İnanç esaslarının bir kısmına
inanıp bir kısmına inanmayan kimseler (bk. Bekir Topaloğlu, “Esmâ-i Hüsnâ”, TDV
mümin sayılmaz. Çünkü iman bütünlük İslam Ansiklopedisi, C 11, s. 404.)
ister. Özellikle peygamberler arasında
ayırım yaparak bazısını kabul edip bazısı-
nı reddetmek tevhid inancına aykırıdır. Allah’a (c.c.) iman edip gönderdiği vahyi ka-
bul etmemek düşünülemez. Bu gibi ayırımlar yapanlar hakkında Kur’an-ı Kerim’de
şöyle buyurulmaktadır: “Şüphesiz, Allah’ı ve peygamberlerini inkâr edenler, Al-
lah’a inanıp peygamberlerine inanmayarak ayrım yapmak isteyenler, ‘(Peygam-
berlerin) kimine inanırız, kimini inkâr ederiz.’ diyenler ve böylece bu ikisinin
(imanla küfrün) arasında bir yol tutmak isteyenler var ya; işte onlar gerçekten
kâfirlerdir. Biz de kâfirlere alçaltıcı bir azap hazırlamışızdır.” 22
20 Şûra suresi, 11. ayet.
21 A’râf suresi, 180. ayet.
22 Nisâ suresi, 150-151. ayetler. 51