Page 9 - Kur'an-ı Kerim 8. Sınıf Tecvid Bölümü
P. 9

2. ÜNİTE







             9. Ayn ( ع ): Bu işaret ayet sonlarında bulunur. Bir konunun bittiğini ve yeni bir konunun başladığını ifade
         eder. Namazda okurken ayn işaretinin olduğu yerde rükûya gitmek daha uygundur. Aşır olarak tercih edilen
         bölümlerde ayn duraklarını dikkate almak konu bütünlüğü açısından uygun olur.


             10. Kef ( ك ): Bu işaret kendisinden önceki durak işaretiyle aynı hükmü taşır. Önceki durak işaretinin
         hükmüne göre durulur veya geçilir.
             11. Muâneka Vakfı (   ) (   ): Birbirine yakın yerlerde iki ayrı yere konulan üçer noktadan ibarettir. Bu
         işaretlerin bulunduğu yerlerden yalnız birinde durulabilir, diğerinde geçilmelidir.



                        BULALIM


                                              ع   فق   م   ط   ص   ز   ج

                      Kitabınızın “Yüzünden Okunacak Sureler” bölümünden yukarıdaki vakıf işaretlerini

               bulunuz  ve  bu  duraklarda  nasıl  okunacağını  açıklayınız.




              İbtida

               İbtida sözlükte “başlamak, işe girişmek” anlamlarına gelir. Terim olarak ise Kur’an okumaya başlamaya
        veya vakıf yaptıktan sonra devam etmeye ibtida denir. Kur’an tilavetinde ibtida harekeye ve anlama uygun
        yerden  yapılır.
               Bir şiir veya düz yazıyı noktalama işaretlerine dikkat ederek okumak gibi, vakıf ve ibtida kurallarına

        uymak  da  Kur’an’ı  güzel  okumayı  sağlar.  Ayetleri  anlamayı  ve  manası  üzerinde  düşünmeyi  kolaylaştırır.
               Peygamberimiz, Kur’an tilavetinde vakıf ve ibtidaya dikkat eder, ayet sonlarında dura dura okurdu.
                                                                                                                3
        Dolayısıyla vakıf ve ibtida kurallarına uyarak Kur’an okumak, Peygamberimizin (s.a.v) ve sahabenin okuyuş
        tarzına  uygundur.
               Vakıf ve ibtidada temel ölçü, ayetin lafız ve mana bakımından tamamlanmasıdır. Ayet sonlarına ve
        vakıf işaretlerine (secavendlere) dikkat edilerek Kur’an okunduğunda vakıf ve ibtida kurallarına uyulmuş olur.
        Herhangi  bir  sebeple  vakıf  işareti  olmayan  yerlerde  durulduğunda  okumaya  devam  etmek  için  geriden

        başlamak gerekir. Geriden başlarken anlam ve lafız bütünlüğünü bozmamaya dikkat edilmelidir.


              Vasıl

               Vasıl, “birleştirmek, yan yana getirmek, ulaştırmak” anlamlarına gelir. Kur’an okurken bir kelimeyi ken-
        disinden sonra gelen kelimeye, sesi ve nefesi kesmeden birleştirmeye vasıl denir. Vasıl yapılması Kur’an tilâ-
        vetini kolaylaştırır, ayetlerin akıcı bir şekilde okunmasını sağlar. Kur’an-ı Kerim’i tecvid kurallarına göre okuyan
        kimse, aynı zamanda vasılla ilgili kurallara da uymuş olur.




        3  Buharî, Fedailü’l-Kur’an, 29; Ebu Davud, Vitr, 20.




                                                           78
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14