Page 9 - Kur'an-ı Kerim 8. Sınıf Tecvid Bölümü
P. 9
2. ÜNİTE
9. Ayn ( ع ): Bu işaret ayet sonlarında bulunur. Bir konunun bittiğini ve yeni bir konunun başladığını ifade
eder. Namazda okurken ayn işaretinin olduğu yerde rükûya gitmek daha uygundur. Aşır olarak tercih edilen
bölümlerde ayn duraklarını dikkate almak konu bütünlüğü açısından uygun olur.
10. Kef ( ك ): Bu işaret kendisinden önceki durak işaretiyle aynı hükmü taşır. Önceki durak işaretinin
hükmüne göre durulur veya geçilir.
11. Muâneka Vakfı ( ) ( ): Birbirine yakın yerlerde iki ayrı yere konulan üçer noktadan ibarettir. Bu
işaretlerin bulunduğu yerlerden yalnız birinde durulabilir, diğerinde geçilmelidir.
BULALIM
ع فق م ط ص ز ج
Kitabınızın “Yüzünden Okunacak Sureler” bölümünden yukarıdaki vakıf işaretlerini
bulunuz ve bu duraklarda nasıl okunacağını açıklayınız.
İbtida
İbtida sözlükte “başlamak, işe girişmek” anlamlarına gelir. Terim olarak ise Kur’an okumaya başlamaya
veya vakıf yaptıktan sonra devam etmeye ibtida denir. Kur’an tilavetinde ibtida harekeye ve anlama uygun
yerden yapılır.
Bir şiir veya düz yazıyı noktalama işaretlerine dikkat ederek okumak gibi, vakıf ve ibtida kurallarına
uymak da Kur’an’ı güzel okumayı sağlar. Ayetleri anlamayı ve manası üzerinde düşünmeyi kolaylaştırır.
Peygamberimiz, Kur’an tilavetinde vakıf ve ibtidaya dikkat eder, ayet sonlarında dura dura okurdu.
3
Dolayısıyla vakıf ve ibtida kurallarına uyarak Kur’an okumak, Peygamberimizin (s.a.v) ve sahabenin okuyuş
tarzına uygundur.
Vakıf ve ibtidada temel ölçü, ayetin lafız ve mana bakımından tamamlanmasıdır. Ayet sonlarına ve
vakıf işaretlerine (secavendlere) dikkat edilerek Kur’an okunduğunda vakıf ve ibtida kurallarına uyulmuş olur.
Herhangi bir sebeple vakıf işareti olmayan yerlerde durulduğunda okumaya devam etmek için geriden
başlamak gerekir. Geriden başlarken anlam ve lafız bütünlüğünü bozmamaya dikkat edilmelidir.
Vasıl
Vasıl, “birleştirmek, yan yana getirmek, ulaştırmak” anlamlarına gelir. Kur’an okurken bir kelimeyi ken-
disinden sonra gelen kelimeye, sesi ve nefesi kesmeden birleştirmeye vasıl denir. Vasıl yapılması Kur’an tilâ-
vetini kolaylaştırır, ayetlerin akıcı bir şekilde okunmasını sağlar. Kur’an-ı Kerim’i tecvid kurallarına göre okuyan
kimse, aynı zamanda vasılla ilgili kurallara da uymuş olur.
3 Buharî, Fedailü’l-Kur’an, 29; Ebu Davud, Vitr, 20.
78