Page 8 - Kur'an-ı Kerim 8. Sınıf Tecvid Bölümü
P. 8

AÇIKLAYALIM - YORUMLAYALIM


                                                                                            ِ
                                                                        ِ
                                                             ِ
                         ِ
                       ٍفخ                 هبر               ءآمسلا نم                ياياو
                          َ
                                                                                       َ َّ َ
                                           ُ َّ َ
                       ّ                                       َ َّ   َ
                Yukarıdaki kelimelerde bulunan vakıfların nasıl olacağını örnekteki gibi açıklayınız ve
                kelimeleri tecvidli olarak okuyunuz.
              Vakıf (Durak) İşaretleri
                Kur’an-ı Kerim okurken nerede vakfedileceğini/durulacağını bilmemizi kolaylaştırmak için Kur’an kıra-
        atında vakfedilecek/durulacak yerleri gösteren bazı işaretler vardır. Ayet sonlarında ve kelimelerin üzerinde

        bulunan bu küçük işaretlere vakıf işaretleri denir.
                Vakıf işaretleri konusunda ilk defa Muhammed b. Tayfur es-Secâvendî (560 H/1165M) tarafından bir

        çalışma yapılmış ve م ط ص ز ج harfleriyle Kur’an'daki vakıf/durak yerleri işaretlenmiştir. Daha sonra bazı

        harflerin ilavesiyle son şeklini alan vakıf işaretleri Müslümanlar arasında yayılmış ve kabul görmüştür. Günü-
        müzde, Müslümanların elindeki Mushaflarda bulunan vakıf işaretlerine Muhammed b. Tayfur es-Secâven-
        dî’nin ismine atfen “secâvendler” denilmektedir. Şimdi her birinin bir anlamı olan bu vakıf işaretlerini kısaca
        tanıyalım: 1

             1. Lâzım Vakıf (م): Bu işaret görüldüğünde durmak gerekir. Durulmadığında anlam bozulabilir.


             2. Mutlak Vakıf ( ط ): Durulmasında bir sakınca yoktur, durma ihtiyacı varsa durulabilir. Anlam yönün-
         den birbirinden bağımsız olan yerlerde bulunur.

             3. Caiz Vakıf ( ج ): Bu işaret görüldüğünde durulabilir veya geçilebilir. Ancak durmak daha uygundur.

             4. Mücevvez Vakıf ( ز ): Bu işaret görüldüğünde durulabilir veya geçilebilir. Ancak geçmek daha uygun-
         dur. Durulduğu zaman geriden almaya gerek yoktur.


             5. Murahhas Vakıf ( ص ): Bu işaret görüldüğünde nefes yetmezse durulabilir. Ancak geçmek daha uy-
         gundur. Durulduğu zaman geriden almaya gerek yoktur.

             6. Lâ Vakfı ( ل ): Bu işaret anlam yönünden birbirine bağlı olan yerlerde bulunur. Bulunduğu yerde dur-
         mak uygun değildir. Durulduğunda geriden başlanarak devam edilir. Ancak la ( ل ) işareti ayet sonunda ise
         geriden alıp devam etmeye gerek yoktur. 2

             7. Kıf ( فق ): Bu işaret görüldüğünde durulabilir veya geçilebilir. Ancak durmak daha uygundur.


             8. Sılî (لىص ): Bu işaret görüldüğünde durulabilir veya geçilebilir. Ancak geçmek daha uygundur.


        1  Abdurrahman Çetin, Kur’an Okuma Esasları, s. 258.
        2  Fâtiha suresinin ۙمِهيَلع تمعنَا ني ۪ ذَّلا َطارص ifadesini müstakil ayet kabul edenler vardır. Bu sebeple, ۙمِهيَلع lafzında durulduğunda geriden başlamaya
                                      ِ
                                                                               ْ ْ َ
                                    َ
                      ْ ْ َ َ ْ َ ْ َ
        gerek yoktur.
                                                           77
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13