Page 8 - Kur'an-ı Kerim 6. Sınıf 1. Bölüm
P. 8

6. Sınıf



          anlayarak ve hissederek) oku!”   emrini gerçekleştirmektir. İslam bilginleri, ayetteki “tertîl” ifade-
                                          9
          sinin, tecvidli okumanın gerekliliğine işaret ettiğini belirtmişlerdir. Kur’an okuyan kimseye tecvidli
          okuyuşun gerekli olduğuna işaret ettiğini belirtmişlerdir. 10

            Bu ayet, Kur’an üzerinde dikkatle durarak onu anlamaya çalışmanın yanı sıra, Kur’an kelime-
          lerinin doğru, güzel ve düzgün telaffuz edilmesine de dikkat çekmiştir. Bunu gerçekleştirmek için
          de öncelikle Kur’an harflerinin mahreç ve sıfatları dikkate alınarak telaffuz edilmesi gerekir. İşte
          tecvid ilmi bu çabaların ürünü olarak ortaya çıkmış ve gelişmiştir.



                       NE DERSİNİZ



                  SAKARYA TÜRKÜSÜ
                  İnsan bu, su misali, kıvrım kıvrım akar ya...
                  Bir yanda akan benim, öbür yanda Sakarya.
                  Su iner yokuşlardan, hep basamak basamak.

                  Benimse alın yazım, yokuşlarda susamak.
                  Her şey akar: Su, tarih, yıldız, insan ve fikir...
                  Oluklar çift: Birinden nur akar, birinden kir.
                  Akışta demetlenmiş büyük, küçük, kâinat...
                  Şu çıkan buluta bak, bu inen suya inat!
                  Fakat Sakarya başka, yokuş mu çıkıyor ne?
                  Kurşundan bir yük binmiş köpükten gövdesine

                  …
                                         Necip Fazıl Kısakürek, Çile, s. 399.
                  Yukarıda giriş mısraları verilen şiirin tamamını, şairin “Çile” adlı kitabından bulu-
               nuz. Bir arkadaşınızdan önce gelişigüzel, sonra da vurgu, tonlama ve duraklara dikkat

               ederek şiiri okumasını isteyiniz. İki okuyuş arasındaki farkları ahenk, anlam ve insan
               üzerindeki etkisi açısından tartışınız.


            Kur’an-ı Kerim, ağır ağır, harflerini belli ederek, adeta dinleyenlerin okunan kelimeleri sayabi-

          leceği şekilde okunmalıdır. Böyle okunduğu takdirde hem lafızlar doğru okunmuş olacak hem de
          Allah’ın (c.c.) verdiği mesaj tam olarak açığa çıkacaktır. Çünkü Kur’an-ı Kerim Allah (c.c.) katın-
          dan lafız ve manasıyla birlikte indirilmiştir. Bu sebeple Kur’an bütünlüğünü oluşturan lafız ve mana
          örgüsüne bir bütün olarak önem vermek gerekmektedir.

            Tecvid ilminin amacı, Kur’an’ın indirildiği şekilde okunmasını sağlamaktır. Tecvid kurallarını
          uygulayan kimse, Kur’an-ı Kerim’i Arapçanın fonetiğine uygun bir ses ahengiyle doğru ve güzel


          9 Müzzemmil suresi, 4. ayet
          10 Zemahşerî, el-Keşşâf, Beyrut, 1995, IV, 625.
                                                      16
   3   4   5   6   7   8   9