Page 4 - 8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 1. Ünite
P. 4

1. ÜNİTE



               Kaza kelimesi Kur’an-ı Kerim’de Yüce Allah’ın varlıklara karşı karar, emir ve fiillerini
            ifade etmek için kullanılmaktadır. Allah’ın (c.c.) varlıklarla ilgili karar ve takdiri bir
            ayette şöyle ifade edilmektedir: “Böylece onları, iki günde (iki evrede) yedi gök
            olarak yarattı ve her göğe kendi işini bildirdi. En yakın göğü kandillerle süsledik
            ve onu koruduk. İşte bu, mutlak güç sahibi ve hakkıyla bilen Allah’ın takdiridir.”     4


                 YORUMLAYALIM

                Abdullah b. Abbâs, bir gün aynı binit üzerinde Allah Resûlünün arkasındayken onun
               kendisine şöyle dediğini anlattı: “Delikanlı! Sana bazı şeyler öğreteceğim. Allah’ı
               gözet ki Allah da seni gözetsin. Allah’ı gözet ki Allah’ı (daima) yanında bulasın. Bir
               şey istediğinde Allah’tan iste! Yardıma muhtaç olduğunda Allah’tan yardım dile!
               Şunu bil ki bütün insanlar sana fayda vermek için toplansa Allah’ın takdiri dışında
               sana faydalı olamazlar. Ayrıca bütün insanlar sana zarar vermek için toplansa Al-
               lah’ın takdiri dışında sana hiçbir şeyde zarar veremezler. Bu konuda kalemler kaldı-
               rılmış (karar verilmiş), sayfalar kurumuştur (hüküm kesinleşmiştir).”
                                                                    (Ahmed b. Hanbel, Müsned, I, 293.)
                Yukarıdaki hadisi Allah’ın küllî iradesi ve insanın cüzî iradesi açısından yorumlayınız.


               Kader inancının hadislerde de karşılığı vardır. Hz. Peygamber (s.a.v.)*, Cibril ha-
            disi diye bilinen hadiste açıklandığı gibi kadere imanı, iman esasları arasında say-
            mıştır. Bu hadiste geçtiğine göre Cebrail (a.s)** Hz. Peygambere “Bana iman hak-
            kında bilgi ver.” dedi. Resûlullah şöyle buyurdu: “Allah’a, meleklerine, kitaplarına,
            peygamberlerine ve âhiret gününe iman etmendir. Keza hayrı ve şerriyle kadere inan-
            mandır.” cevabını vermiştir. 5
               Kader ve kazaya iman; Allah’ın (c.c.) ilminin sonsuz olduğunu, her şeyi kuşatan
            bir iradesi bulunduğunu ve O’nun kudretinin bütün varlıklardan üstün olduğunu
            kabul etmektir. Bu yönüyle kader ve kazaya iman, Allah’a (c.c.) iman etmenin doğal
            neticesidir ve İslam’ın inanç esaslarındandır.


                YORUMLAYALIM
                Aşağıda verilen Allah’ın (c.c.) sıfatlarını kaderle olan ilişkisi bakımından
                yorumlayınız.

                             İlim                                            Kudret
                Allah’ın (c.c.) gerek duyular âlemini   KADER       Allah’ın (c.c.) her şeye gücünün
                gerekse duyu ötesine ait bütün                      yetmesi, dilediğini dilediği za-
                nesne ve olayları bilmesidir.                       manda var veya yok etmesidir.



                                                      İrade
                                         Allah’ın (c.c.) dilemesi ve dilediğini
                                         dilediği şekilde yapmasıdır.


            4  Fussilet suresi, 12. ayet.
            *  Sallallâhu aleyhi ve sellem: Allah (c.c.) ona salât ve selam eylesin.
            **Aleyhisselam: Allah’ın (c.c.) selamı onun üzerine olsun.
            5  Müslim, İman, 1; Ebû Dâvûd, Sünnet, 15.
                                                       13
   1   2   3   4   5   6   7   8   9