Page 9 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 1. Ünite
P. 9

1. Ünite                                  İSLAM VE BİLİM




          mıştır.  Kur’an ve sünnetin ilme, bilgiye ve öğrenmeye teşvik eden buyrukları, Müslümanların
               19
          başta dinî ilimler olmak üzere insanlığın faydasına olan her türlü bilgiye yönelmelerine vesile
          oldu. İslam bilim tarihinde öncelikle dinin iki ana kaynağı olan Kur’an ve sünnetin anlaşılması
          ve yorumlanmasına odaklanmış bir ilmî faaliyetin oluştuğu görülmektedir. Bu kapsamda hadis,
          tefsir, fıkıh ve kelam gibi ilim dalları oluşmuştur. Daha sonra ise fen bilimleri ve sosyal bilimler
          üzerinden bilim ve düşünce gelişmiştir.
               İnanan insan açısından ilmin en önemli so-
          rularından biri şudur: “Allah gökleri ve yeri nasıl
          yönetmektedir?” Buna bağlı bir diğer soru da şu-
          dur: “İnsan zihni acaba Allah'ın gökleri ve yeri nasıl
          yönettiğini kavrayabilir mi?” Bu soruların cevapları
          Kur’an'da şöyle verilmektedir: “Onlar göklerin ve
          yerin yönetimi üzerinde ve Allah'ın yarattığı şey-
          ler üzerinde düşünmediler mi...?”  “Allah O'dur
                                            20
          ki, yedi göğü ve yerden de onun mislini yarattı.
          Emir  bunlar  arasından  indirilir  ki,  Allah'ın  her   12.1.6. (...ve kul rabbi zidnî ilmen.) "...
          şeye gücü yeter olduğunu ve Allah'ın kesin olarak        Rabb'im ilmimi artır de..."
          her şeyi bir ilim ile kuşatmış olduğunu bilesiniz.” 21           Tâhâ : 114

               Yukarıdaki ilk ayette insanlar, göklerin ve yerin yönetimine dikkat çekilmektedir, yani gök-
          lerin ve yerin hangi kanun ve prensiplere bağlı olarak gerçekleştiği üzerinde insanlar sistematik
          düşünmeye sevk edilmektedir. İşte İslam uygarlığının klasik döneminde Müslümanlar, bu moti-
          vasyonlarla kendilerini ve içinde yaşadıkları uzayı anlamaya yönelmişlerdir. Matematik, mantık,
          fizik, kimya, astronomi, botanik gibi bilimlerle ve felsefeyle uğraşmalarının temelindeki moti-
          vasyon budur. İslam'da ilme, öğrenmeye ve düşünmeye verilen önem, aslında insana verilen
          önemin bir göstergesidir. 22
               Vahiy merkezli başlayan İslam bilim ve düşüncesinin önemli aşamalarından biri felsefe-
          nin İslam dünyasına girmesidir. Felsefenin İslam dünyasına girmesi tercüme faaliyetlerinin bir
          sonucudur. İlk tercüme çalışmaları Emeviler Dönemi'nde başlamış, 750 yılından 900 yılına ka-
          dar sürmüştür. Bu dönemde Sanskritçe, Pehlevice, Yunanca ve Süryaniceden eserler tercüme
          edilmiştir. Bu amaçla Abbasi Halifesi Me’mun, Bağdat’ta kütüphane, akademi ve tercüme bü-
          rosundan oluşan beytü’l-hikme adı verilen bir müessese kurdu. Beytü’l-hikme’deki mütercim-
          lerin başında Arapça ve tıp ilimlerinde otorite olan Huneyn b. İshak adlı bir hekim vardı.  İslam
                                                                                             23
          dünyasında başlayan tercüme faaliyetleri salt bir nakil olmayıp felsefenin, İslam düşüncesi ile
          yeniden hayat bulup hikmete dönüşmesidir.
               Müslüman bilim adamları öncelikle, Batı’da Roma ve Doğu’da Çin olmak üzere, diğer
          devletlerde  geliştirilen  bilim  ve  teknolojinin  yanlış  ve  tutarsız  noktalarını  çıkartarak  almış,
          kendilerine  fayda  sağlayacak  duruma  getirmişlerdir.  İlk  adım  niteliğindeki  çalışmalarının
          ardından,  elde  ettikleri  bilgileri  değerlendirip  yorumlayarak  bilim  ve  teknolojiye  katkıda
          bulunmaya başlamışlardır. Hicri beşinci yüzyılın ikinci yarısında dönemin İslam bilim adamları


          19 Alparslan Açıkgenç, Doğu’dan Batı’ya Düşüncenin Serüveni, C 5, s. 19.
          20 A‘râf suresi, 185. ayet.
          21 Talâk suresi, 12. ayet.
          22 Şakir Kocabaş, "İslam ve Bilim", Divan, sayı 1, s. 71-72.
          23 bk. Corci Zeydan, İslam Uygarlıkları Tarihi, C 2, s. 82,186.
                                                      18
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14