Page 14 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 1. Ünite
P. 14

İSLAM VE BİLİM                                       1. Ünite




                  Müslümanların hicret ile baskı ortamın-
            dan kurtulmaları sonrasında, Hz. Peygamber
            (s.a.v.) Medine’de ilk icraat olarak bir mescit
            inşa etmiştir. Mescid-i Nebi (Peygamber Mes-
            cidi) adı verilen bu mescite bitişik olarak ya-
            pılan  ve  “suffe”  denilen  bölümlerde  eğitim
            öğretim  faaliyetleri  sürdürülmüştür.  Suffe,
            İslam  medeniyetinin  ilk  eğitim  kurumu  olup
            buralarda ikamet eden gençler ilim tahsili ile
            ilgilenmişlerdir.

                  İslamiyet’in  ilk  dönemlerinde  eğitim
            öğretim, daha çok cami merkezli olarak yapıl-  12.1.11. Allah'ın (c.c.) en güzel isimlerinden biri
            maktaydı. Buralarda Kur’an-ı Kerim, tefsir, ha-    de her şeyi bilen anlamında el-Alîm'dir
            dis, fıkıh, siyer gibi ilimler okutulmakta ve bu dersler “ders halkası” şeklinde yürütülmekteydi.

                  İslam dünyasında cami merkezli olarak başlayan eğitim öğretim faaliyetleri daha sonra
            medrese, daru’l-hadis, daru’l-kurra gibi kurumlarla devam etmiştir. Ancak camiler ve mescitler
            her zaman önemini korumuştur.

                  Osmanlılar Dönemi'nde camiler mahallenin idare merkezi gibi görev ifa etmiştir. Mahal-
            lelerin odak noktasını camiler oluşturmuş, evler ve diğer eklentiler caminin etrafında kurulmuş-
            tur. Bu hâliyle camiler bir külliye şeklinde olup sadece ibadet edilen mekânlar olmayıp eğitim
            öğretim faaliyetleri ve etrafında kurulan müesseseler ile âdeta bir cazibe merkezi olmuştur. 30

               Mektep

                  Mektepler,  bugünkü  anlamda  ilkokul
            seviyesinde  okuma  yazma  eğitimlerinin  ve-
            rildiği  okullardır.  İslam  tarihi  incelendiğinde
            günümüzdekine  benzer  bir  okuldan  bahset-
            mek mümkün olmamakla beraber Hicret'ten
            sonra bir mektep müessesesinin varlığından
            bahsedilebilir.  Hz.  Peygamber'in  (s.a.v.),  on
            Müslüman çocuğa okuma yazma öğretmele-
            ri  karşılığında  Bedir  Savaşı  esirlerini  serbest
            bıraktığı bilinmektedir. Buradan hareketle bir
            veya birkaç sınıflı bir okulun oluşturulduğu or-
            taya çıkmaktadır. Vahiy kâtiplerinden Zeyd b.
            Sabit de (r.a.) bu okulun öğrencilerindendir.
                  Hulefa-i  Raşidin  Devri’nde  ve  özellikle
            Hz. Ömer (r.a.) zamanında bu tür okullar yay-
            gınlaşmıştır.  Hz.  Ömer  Dönemi'nde  mektep-
            ler kurularak muallimlere maaş bağlanmıştır.
            Emevi ve Abbasi Dönemi'nde mekteplerin sa-        12.1.12. Çinili Sıbyan Mektebi/İstanbul
            yıları artmıştır.

            30 Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, s. 336.
                                                        23
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19