Page 16 - Fıkıh 5. Ünite
P. 16
FIKIH
Günümüzde iki tür sigorta uygulaması vardır.
Bunlardan birisi ticari temelli sigorta diğeri ise yar-
dımlaşma esaslı sigortadır.
Ticari sigorta uygulamasında şirket sigorta ettirene
belli bir ücret karşılığında sigorta ettirilen şey için güven-
ce/tazmin taahhüdü satmaktadır.
Sigortanın diğer türü yardımlaşma esaslı olanıdır ki
buna günümüzde tekâfül esaslı sigortacılık adı verilmek-
tedir.
Tekâfül sistemi “...İyilik ve takva (Allah'a karşı gelmek-
ten sakınma) üzere yardımlaşın. Ama günah ve düşman-
lık üzere yardımlaşmayın. Allah'a karşı gelmekten sakı-
nın...” ayeti ile Peygamberimiz ve sahabeden nakledilen
44
çok sayıda örnek uygulamaya dayandırılır.
Sigortada asıl olan, faizle işletilmeyen sigorta sistemi-
dir. Bununla birlikte sahip olunan malların çeşitli hasar ve
Enflasyon, paranın mal karşısında zarara karşı korunması amacıyla sigorta veya kasko edil-
değer kaybetmesidir. mesi, zaruret nedeniyle caizdir. Para verip karşılığında
para alma esasına göre işleyen hayat sigortası ise, hasar
ve zarar gibi telafi amaçlı bir durum söz konusu olmadı-
ğından, câiz değildir.
2.9 . Enflasyon
Enflasyon, fiyatlarda görülen sürekli artışa denir. Enf-
lasyon meselesi daha çok borç ödemelerinde fıkhi bir so-
run olarak karşımıza çıkar. Borç verildiğinde enflasyon
farkının talep edilip edilemeyeceği günümüzün önemli
BULALIM sorularındandır.
Resulullah (s.a.v.) pazarda ıslak Borç ödemede temel prensip, ödemenin borca denk ol-
buğdayın üstünü kuru buğday ile
kapatarak satan ve malın özrünü masıdır. Bu, evrensel bir prensiptir. Çünkü hiç kimse, hak-
gizleyerek halkı aldatmaya çalışan kının, sebepsiz yere başkasına geçmesini kabul etmez.
kişiye şöyle buyurmuştur; Borcu eksik ödeyen, alacaklının malını haksızlıkla yemiş,
fazla ödemeye zorlanan kişinin malı da, haksız yolla yen-
ِ
» انم سيَلف انشغ نم « miş olur. Altın ve gümüş gibi paralarda enflasyon konusu
َ َ َّ َ
َّ
ْ َ
َ ْ
“Bizi aldatan bizden değildir.” gündeme gelmez. Asıl mesele itibari değere sahip kâğıt
paralardır. Kâğıt paranın değerini belirleyen onun satın
(Müslim, Îmân, 164) alma gücüdür.
Bu hadiste hileli satışlarla Normal mallarda borçlar misliyle ödenir. Kâğıt para-
ilgili anlatılmak istenen nedir? larda ise misli, ancak onların satın alma gücü yani kıymet-
leriyle belirlenebildiği için kâğıt para ile olan borçlar da
onların ödeme günkü kıymetleriyle ödenmelidir.
44 Maide suresi, 2. ayet.
168