Page 13 - 8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 1. Ünite
P. 13

KADER İNANCI



               Sorumluluk; bir kimsenin verdiği kararların sonuçlarını üstlenmesi, yaptığı ya da
            yapması gerekirken yapmadığı işlerden dolayı hesap vermek zorunda olmasıdır.
            İnsan aklı ve iradesi sebebiyle tercihlerinde özgürdür ve bu tercihler sonucu ortaya
            çıkan durumlardan da sorumludur. Bu durum, Kur’an-ı Kerim’de şöyle ifade edil-
            miştir: “Kim iyi bir iş yaparsa faydası kendisinedir ve kim kötülükte bulunursa

            zararı kendisinedir…”  Bu yönüyle kaderin ahiret inancıyla da yakından ilgisi var-
                                     25
            dır. Bu dünyada yapılanların neticeleriyle ahirette karşılaşılacağı Kur’an-ı Kerim’de,
            “...  Yapmakta olduğunuz şeylerden mutlaka sorguya çekileceksiniz.”  şeklinde
                                                                                         26
            vurgulanmaktadır.
               Allah (c.c.), insanı akıllı bir varlık olarak           Dileme, tercih etme, karar ver-
                                                               İ
            yaratmış ve ona seçme ve tercihte bulun-          R      me ve bunlar için gerekli güç ve
            ma imkânı sağlayan irade vermiştir. İnsan         A      yeteneğe sahip olmayı ifade eden
            davranışları  zorunlu  ve  seçime  dayalı  ol-    D      irade, küllî ve cüzî olmak üzere
            mak üzere iki kısımdır. Yazı yazmak, otur-        E      ikiye ayrılır.
            mak,  kalkmak,  çalışmak,  namaz  kılmak,
            iyi  veya  kötü  davranışta  bulunmak  özgür
            irademizle  seçerek  yaptığımız  davranış-              Allah’ın (c.c) istediğini istediği
            lardandır.  Kişinin  bu  sorumluluk  alanına          gibi dilemesi ve seçmesi” olan küllî
            cüzî irade denir. Ancak insanın iradesinin            irade Allah’ın (c.c) mutlak ve sınır-
            dışında  olan  şeyler  de  vardır.  Kalbimizin        sız iradesidir. Küllî irade, her şeye
            çalışması,  nefes  alıp  verişimiz,  midemizin        hâkim olan, her şeyi içine alan
            yiyecekleri sindirimi irademiz dışında ger-           iradedir.
            çekleşir.  Ne  zaman,  nerede,  hangi  anne-
            den doğacağımıza; hangi ırktan olacağımı-
            za biz karar veremeyiz. Göz rengimiz, ten
            rengimiz, saç rengimiz bütün bunlar bizim
            irademiz  dışında  Yüce  Allah’ın  takdiri  ile
            gerçekleşir. Bu alana ise küllî irade denir.             KÜLLÎ İRADE
            Allah’ın  (c.c.)  küllî  iradesi  aynı  zamanda                  CÜZÎ
            cüzî irade dediğimiz insan iradesini de ku-
            şatmıştır.  Dolayısıyla  insan,  kendi  iradesi                İRADE
            ve  seçimi  dışında  başına  gelen  durumlar-
            dan sorumlu değildir.

               Allah’ın  (c.c.)  iradesi  küllî  olduğu  gibi
            ilmi  de  her  şeyi  kuşatır  ve  sonsuzdur.  İn-
            sanın  iradesi  de  ilmi  de  cüzî  ve  sınırlıdır.
            İnsanın  ilmi  ve  bilgisi  görünen  âlemdeki            Allah (c.c.) tarafından insana
            sebep sonuç ilişkileri kapsamındadır. Oysa             verilen sınırlı özgürlük ve insanın
            Allah’ın (c.c.) ilmi hem görünen âlemi hem             tercih etme kabiliyetidir.
            de görünmeyen (gayb) âlemini kuşatır.
            25  Fussilet suresi, 46. ayet.
            26  Nahl suresi, 93. ayet.
                                                       22
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18