Page 10 - 6. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 2. Ünite
P. 10
2. ÜNİTE
Namazın Rükünleri
İftitah Tekbiri Namaza “Allahu Ekber” diyerek başlamak.
Kıyam Namazda ayakta durmak.
Kıraat Namazda Kur’an okumak.
Rükû Elleri dizlere koyarak eğilmek.
Secde Alın, burun, dizler, eller ve ayakları yere koymak.
Kâde-i Âhire Namazın sonunda “Ettehiyyâtü” duasını okuyacak kadar oturmak.
Namaz vaktinin geldiğini bildirmek için ezan okunur. Ezan-
la Yüce Allah’ın birliği ve büyüklüğü ilan edilir, Müslümanlar
namaza çağırılır. Günde beş vakit yapılan bu çağrı, Müslü-
Ezan ve kâmet
neden okunur? manları Allah’ın (c.c.) huzurunda toplar. Ezan okunduğunda
Müslümanlar dünya işlerine bir süre ara verir ve Allah’ı (c.c.)
anmaya yönelir. Her gün belirli zamanlarda okunan ezanlar
bize her ânımızın değerli olduğunu hatırlatır.
Kâmet; gerek tek olarak gerekse cemaatle namaz kılarken
farz namazların öncesinde “hayye ale’l-felah”tan sonra ‘na-
maz ibadeti başlamak üzeredir.’ anlamına gelen “kad kâme-
ti’s-salâh” cümlesinin ezana eklenip okunmasıdır. Ezandan bi-
raz daha hızlı okunan kamet, namazın başladığını ifade eder.
OKUYALIM
İLK EZAN VE İLK MÜEZZİN
Namaz Mekke Dönemi’nde farz kılındığı halde Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Medine’ye
hicretine kadar namazın vakitlerini bildirmek için bir yol düşünülmemiştir. Medine
Dönemi’nde ise Müslümanlar zaman zaman bir araya toplanıp namaz vakitlerini göze-
tirlerdi.
Bir süre namaz vakitlerinde sokaklarda “es-salah, es-salah (namaza namaza!)”
diye çağrıda bulunulduysa da bu yeterli olmuyordu. Namaz vaktinin geldiğini bildiren
daha etkili bir yönteme ihtiyaç vardı. Çan çalmak, boru öttürmek, bayrak dikmek ve
ateş yakmak gibi teklifler yapıldı. Hz. Peygamber başka dinleri çağrıştıran bu yöntem-
leri kabul etmedi. Bu sırada sahabeden Abdullah b. Zeyd (r.a.) Hz. Peygambere gelerek
ezanın okunuşuyla ilgili rüyasını anlattı. Aynı rüyayı Hz. Ömer (r.a.) de görmüştü. Hz.
Muhammed (s.a.v.) güzel sesiyle bilinen Hz. Bilal’ i (r.a.) çağırarak bu ezanı yüksek
sesle okumasını emretti. Hz. Bilal (r.a.) de yüksek bir yere çıkarak sabah ezanını oku-
du. Böylece hicri 1. (miladi-622) yılında ilk ezan okunmuş oldu.
(bk. Buhârî, Ezan, 1.)
41