Page 9 - Tezhib 2. Ünite
P. 9

MOTİF ÇİZİMİ VE DESEN TASARIMI











               Hatayi;  süslemede açılmış lotusü andıran bir çiçek motifi ve tezhibte birbirine geçmiş
            spiral  dallardaki  çiçek  motiflerinden  teşekkül  eden  süsleme  tarzıdır.      Menşei  itibarı
            ile  “Hata”,  “Hıtay”,  “Huten”  isimleriyle  anılan  hatayi,  Çin  Türkistan’ına    bağlanır.
            Baysungur Mirza Herat’taki sarayında kurduğu sanat atölyesinde on yılı aşkın süre eşsiz
            eserler  hazırlatarak  Batı  Türkistan  kültürünün  kitap  sanatlarını  yüksek  bir  olgunluğa
            eriştirmiştir. Hem hattat hem müzehhib olan Baysungur Mirza, Gıyaseddin isminde bir
            sanatkârı, yeni motifler bulup mevzuları zenginleştirmek üzere Çin Türkistanı’na gönderir.
            Oradan getirilen bu motife o memlekete izafeten hatayi ismi verilir.
               Hatayi, kelime olarak Uygur Çin resim tarzını içerir.  Hatayi denilen bir çiçeğin var
            olduğunu  da  ansiklopedik  bilgiler  ve  bazı  kaynak  eserlerde  bahçe  çiçekleri  arasında
            sayılışından anlamaktayız. Meydan Larousse Ansiklopedisi’nde, hatayi tezhibte bir üslup
            ve dokumacılıkta bir kumaş olarak tanımlanır. Aynı zamanda Hata’da (Çin Türkistanı’nda)
            yetişen, gül gibi katmerli bir çiçeğe verilen ad olarak da açıklanır.  Özellikle Uygur işlerinde
            görülen kıvrık dallı tezyinat bitkisel motiflerin ve hatta kıvrık dal motifinin ilk örneklerini
            meydana getirmiştir. Bu gelişim, özellikle ilk Müslüman Türk Devleti olan Karahanlılardan
            önce  aynı  bölgelerde  yaşayan  Karluklarda  sonraları  hatayi  denilen  üslubun  ortaya
            çıkmasını sağlamıştır.
               Hatayi  terimi  altında  toplanan  şakayık  ve  nilüfer  çiçeklerinin  üsluplaştırılmış
            biçimlendirilmesini  de  kesin  olarak  birbirinden  ayırmak  zordur.  Bu  motiflerin  İç Asya
            ve Uzak Doğu kökenli oldukları bilinir. Söz konusu biçimler büyük bir ihtimalle İç Asya
            ve Uzak Doğu’ya özgü olmalarından ötürü hatayi olarak adlandırılmış ve kaynağı belli
            olmayacak kadar stilize edilmiştir. Uzak Doğu kökenli motiflerden oluşan hatayi, erken
            Osmanlı sanatında görülmekle beraber bu motifler bazen yalnız, bazen rumiler ve bitkisel
            motiflerle kıvrım dallar üzerinde değişik kompozisyonlarla yer almaktadır.
               16. yüzyılın ilk çeyreğinde saz üslubunun ana nüvesini teşkil eden hatayi, saz yaprakları
            ile beraber kompleks bir kompozisyon meydana getirmiştir. Kıvrık dallar arasında çeşitli
            stilize çiçeklerden oluşan bezeme üslubunu ise ancak Osmanlılarda yaygın bir biçimde
            buluyoruz.,  Doğadaki  çiçeklerle  benzerlikleri  pek  az  olan  bu  çiçekli  bezemelerde  Uzak
            Doğudan ve Orta Asya’dan gelen etkiler dikkati çeker. Genel olarak hatayi üslubu adını
            verdiğimiz bu çeşit bitkisel bezemede şakayık, nar çiçeği gibi çiçekler ayırt edilebilmekte ise
            de bütün motiflerin birer çiçek adıyla anılması pek de mümkün olmamaktadır. Bezemede
            kullanıldıkları yüzeyi geniş ölçüde kaplayan bu çiçekler, belli şemalara uygun olarak fakat
            serbest bir çizimle meydana getirilmiştir. Özellikle Osmanlı sanatında 16. yüzyıl ortalarına
            kadar olan motif dağarcığında hatayi tarzı bitkisel bezeme geniş yer tutmuştur.













                                                       61
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14