Page 2 - Tezhib 2. Ünite
P. 2

2. ÜNİTE







            1. Yaprak, Penç, Hatayi ve Goncagül Motiflerinin Çizimi

            Türk sanatçıları bütün güçlerini süsleme alanında yoğunlaştırarak tezhib  sanatının önde

          gelen temsilcisi olmuşlardır. Kullandıkları motifleri üsluplaştırmayı uygun bulmuşlardır. Türk
          süslemesinde gördüğümüz motiflerin çeşitliliğinin en önemli sebebi, İslam dinindeki resim
          ve heykel sanatlarına konulan yasaklar olarak görülmektedir. Bunların kullanımlarında
          İslamiyet’in etkisi olduğu gibi, Türklerin İslam öncesi Orta Asya üslubunun etkilerini de
          bulmak mümkündür. Özellikle Göktürk ve Uygur eserlerinde üsluplaştırmayı görmekteyiz.
          Tezhib sanatında kullanılan motifler çeşitli gruplar altında toplanmaktadır.





               Penç: Bitkisel kaynaklı olan bu motifler herhangi bir çiçeğin kuşbakışı görüntüsünün
            üsluplaştırılarak (stilize edilerek) çizilmesinden elde edilmiştir. Penç motifinin kanaviçesi
            bir daire görünüşündedir. Yeşil çanak yaprakları altta kaldığından sapın çiçeğe birleştiği
            nokta görülmez. Penç motifi yalın ve katmerli olarak iki çeşittir. Büyük boyda çizilen
            pençlerin hemen hepsi katmerlidir. Büyük ebatlı olan pençlerin katmerli olması desene
            zenginlik kazandırır. Desen içindeki büyüklüğüne göre ana motif  ya da yardımcı motif
            olarak kimi zaman kullanılan penç, özellikle sap dönüşlerinde veya kesişmelerinde yön
            göstermediği için  kimi zaman anahtar kimi zaman motif özelliğindedir.







































                           Tezhib sanatında kullanılan motifler çeşitli gruplar altında toplanmaktadır.

                                                       54
   1   2   3   4   5   6   7