Page 13 - AİHL Temel Dini Bigiler 1. Ünite
P. 13

İNANÇ DÜNYAMIZ





            Vücûd:  Rabbimizin  var  olması  demektir.  Allah’ın
        (c.c.) varlığı kendisinden olup başkasına bağlı değildir.
        Diğer  tüm  varlıklar  varlığını  ondan  alırlar.  Bu  yüzden
        Rabbimizin  varlığı  zorunludur  (vâcibü’l-vücûd).  Tüm
        varları var etmek için bir var olana ihtiyaç vardır ki o da
        Allah  Teâlâ’dır.  Bütün  varlıklar  onun  varlığına  delildir.
        İnsan kendisini ve içinde yaşadığı kâinatı incelediğinde
        bunu  açıkça  görecektir.  “O  Yüce  Allah,  görüleni                    ZÂTÎ
        de  görülmeyeni  de  bilen,  kendisinden  başka  ilah                 SIFATLAR
        olmayan, ancak kendisi var olan Allah’tır.” 25

            Kıdem:  Rabbimizin  ezelî  olması,  başlangıcının
        olmaması  demektir.  Ne  kadar  geriye  gidilirse  gidilsin,
        Allah’ın (c.c.) var olmadığı bir zaman düşünülemez. Allah     Vücud (Vardır.)
        (c.c.) sonradan meydana gelmiş bir varlık değildir. Ezelî
        (kadim)  bir varlıktır. Allah’ın (c.c.) varlığı zorunlu olduğu
        için ezelî olması da zorunludur. Kıdem sıfatının zıddı olan
        sonradan olmak, Allah (c.c.) hakkında düşünülemez. “O         Kıdem (Ezelîdir.)
        her  şeyden  öncedir  (evvel),  kendisinden  sonra  hiçbir
        şeyin kalmayacağı sondur (âhir), varlığı açıktır (zâhir),
        gerçek  niteliği  (yaratılanlara)    gizlidir  (bâtın).  O  her
        şeyi bilendir.” 26
                                                                      Bekâ  (Ebedîdir.)
            Bekâ:  Rabbimizin  ebedî  olması,  varlığının  sonunun
        olmaması  demektir.  Ezelî  olanın  ebedî  olması  da
        zorunludur. Bekânın zıddı olan sonu olmak Allah (c.c.)
        hakkında düşünülemez. Ne kadar ileri gidilirse gidilsin       Vahdaniyet (Tektir.)
        Allah’ın (c.c.) olmayacağı bir an düşünülemez. Kur’an-ı
        Kerim’de Allah’ın (c.c.) ebedî oluşu şöyle ifade edilir: “...
        Allah’ın zatından başka her şey yok olacaktır. Hüküm
        onundur ve siz ancak ona döndürüleceksiniz.”   27             Muhalefetün lil havadis
                                                                      (Yarattıklarına benzemez.)
            Vahdaniyet:  Rabbimizin  tek  ve  eşsiz  olması
        demektir.  Allah  Teâlâ  zatında,  sıfatlarında,  fiillerinde
        bir  ve  tek  olup  eşi,  benzeri  ve  ortağı  yoktur.  İslam  en
        önemli  inanç  esaslarından  olan  “tevhid”  Allah’ın  (c.c.)   Kıyam bi nefsihi (Hiçbir
        vahdaniyet sıfatıyla ilgili olup, isim ve sıfatlarında tek    şeye muhtaç değildir.)
        olduğunu  kabul  etmeyi  gerektirir.  Nitekim  Kur’an-ı
        Kerim’de şöyle buyrulmaktadır: “De ki: O Allah tektir.” 28

            Muhâlefetün  li’l–havâdis:  Rabbimizin  hiçbir  varlı-
        ğa  benzememesi  eşsiz  ve  benzersiz  olması  demektir.
        Allah’tan (c.c.) başka her varlık sonradan olmuş ve ya-
        ratılmıştır. Rabbimiz sonradan olan şeylere hiçbir yön-
        den  benzemez.  Kur’an-ı  Kerim’de  şöyle  buyrulmuştur:
        “... Onun benzeri hiçbir şey yoktur. O işitendir, gören-
        dir.” 29

        25.  Haşr suresi, 22. ayet.
        26.  Hadîd suresi, 3. ayet.
        27.  Kasas suresi, 88. ayet.
        28.  İhlâs suresi, 1. ayet.
        29.  Şûrâ suresi, 11. ayet.
                                                        25
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18