Page 13 - AİHL Temel Dini Bigiler 1. Ünite
P. 13
İNANÇ DÜNYAMIZ
Vücûd: Rabbimizin var olması demektir. Allah’ın
(c.c.) varlığı kendisinden olup başkasına bağlı değildir.
Diğer tüm varlıklar varlığını ondan alırlar. Bu yüzden
Rabbimizin varlığı zorunludur (vâcibü’l-vücûd). Tüm
varları var etmek için bir var olana ihtiyaç vardır ki o da
Allah Teâlâ’dır. Bütün varlıklar onun varlığına delildir.
İnsan kendisini ve içinde yaşadığı kâinatı incelediğinde
bunu açıkça görecektir. “O Yüce Allah, görüleni ZÂTÎ
de görülmeyeni de bilen, kendisinden başka ilah SIFATLAR
olmayan, ancak kendisi var olan Allah’tır.” 25
Kıdem: Rabbimizin ezelî olması, başlangıcının
olmaması demektir. Ne kadar geriye gidilirse gidilsin,
Allah’ın (c.c.) var olmadığı bir zaman düşünülemez. Allah Vücud (Vardır.)
(c.c.) sonradan meydana gelmiş bir varlık değildir. Ezelî
(kadim) bir varlıktır. Allah’ın (c.c.) varlığı zorunlu olduğu
için ezelî olması da zorunludur. Kıdem sıfatının zıddı olan
sonradan olmak, Allah (c.c.) hakkında düşünülemez. “O Kıdem (Ezelîdir.)
her şeyden öncedir (evvel), kendisinden sonra hiçbir
şeyin kalmayacağı sondur (âhir), varlığı açıktır (zâhir),
gerçek niteliği (yaratılanlara) gizlidir (bâtın). O her
şeyi bilendir.” 26
Bekâ (Ebedîdir.)
Bekâ: Rabbimizin ebedî olması, varlığının sonunun
olmaması demektir. Ezelî olanın ebedî olması da
zorunludur. Bekânın zıddı olan sonu olmak Allah (c.c.)
hakkında düşünülemez. Ne kadar ileri gidilirse gidilsin Vahdaniyet (Tektir.)
Allah’ın (c.c.) olmayacağı bir an düşünülemez. Kur’an-ı
Kerim’de Allah’ın (c.c.) ebedî oluşu şöyle ifade edilir: “...
Allah’ın zatından başka her şey yok olacaktır. Hüküm
onundur ve siz ancak ona döndürüleceksiniz.” 27 Muhalefetün lil havadis
(Yarattıklarına benzemez.)
Vahdaniyet: Rabbimizin tek ve eşsiz olması
demektir. Allah Teâlâ zatında, sıfatlarında, fiillerinde
bir ve tek olup eşi, benzeri ve ortağı yoktur. İslam en
önemli inanç esaslarından olan “tevhid” Allah’ın (c.c.) Kıyam bi nefsihi (Hiçbir
vahdaniyet sıfatıyla ilgili olup, isim ve sıfatlarında tek şeye muhtaç değildir.)
olduğunu kabul etmeyi gerektirir. Nitekim Kur’an-ı
Kerim’de şöyle buyrulmaktadır: “De ki: O Allah tektir.” 28
Muhâlefetün li’l–havâdis: Rabbimizin hiçbir varlı-
ğa benzememesi eşsiz ve benzersiz olması demektir.
Allah’tan (c.c.) başka her varlık sonradan olmuş ve ya-
ratılmıştır. Rabbimiz sonradan olan şeylere hiçbir yön-
den benzemez. Kur’an-ı Kerim’de şöyle buyrulmuştur:
“... Onun benzeri hiçbir şey yoktur. O işitendir, gören-
dir.” 29
25. Haşr suresi, 22. ayet.
26. Hadîd suresi, 3. ayet.
27. Kasas suresi, 88. ayet.
28. İhlâs suresi, 1. ayet.
29. Şûrâ suresi, 11. ayet.
25