Page 17 - Temel Dini Bigiler İslam-1 Ortaokul 3. Ünite
P. 17
İSLAM’A GİRİŞ
GRUP ÇALIŞMASI YAPALIM
Okulda nelerin israf edildiğini ve bu israfın giderilmesi için alınabilecek önlemleri
tespit etmek maksadıyla bir grup çalışması yapınız.
Müminler olarak hayatın her alanında dengeli olmalıyız. İsraftan da cimrilikten de uzak
durmaya çalışmalıyız. Eğer dikkatli olmazsak birçok alanda israfa ya da cimriliğe düşebiliriz.
Yeme içmeden giyim kuşama, evdeki ve okuldaki elektrik kullanımından doğalgaz ve su tü-
ketimine kadar pek çok alanda dengeli olmaya özen göstermeliyiz. Aşırı tüketim ve marka
düşkünlüğünün israf olduğunu, elimizdeki imkânları ihtiyaç sahipleriyle paylaşmamanın da
cimrilik olacağını unutmamalıyız.
İsraf ve cimrilik sadece maddi alanla sınırlandırılacak tutumlar değildir. Sağlık ve zaman
gibi Allah’ın (c.c.) bize lütfettiği imkânlarda da israf ve cimrilik söz konusu olabilir. Örneğin
boş ve faydasız işlerle vaktimizi doldurmak zaman israfıdır. Vakit ayırmamız gereken iyi ve
güzel işlerden uzak durmak da zaman konusunda cimrilik yapmaktır. Kur’an’da müminlerin
özelliklerinden birinin de zamanı iyi değerlendirmek olduğu şöyle ifade edilmektedir: “Onlar
ki faydasız işlerden ve boş sözlerden yüz çevirirler.” Elbette her insanın dinlenmeye ve
59
eğlenmeye ihtiyacı vardır. Çocukların, gençlerin ve yetişkinlerin yaşlarına uygun çeşitli oyun-
larla ve spor dallarıyla uğraşmaları normaldir. Fakat bunlara gereğinden fazla vakit ayırarak,
yapılması gereken asli görevleri ihmal etmek doğru değildir. Oyun ve spor ihtiyacı, helal olan
alanlarda zaman israfına düşmeden karşılanmalıdır.
YAZALIM
Aşağıdaki israf davranışlarıyla ilgili çözüm önerilerinizi ilgili alana yazınız.
İsraf Türü Çözüm Önerisi
Ekmek israfı
Kâğıt israfı
Yemek israfı
Para israfı
Zaman israfı
59 Mü’minûn suresi, 3. ayet.
83