Page 8 - Temel Dini Bigiler İslam-1 Ortaokul 2. Ünite
P. 8
ORTAOKUL TEMEL DİNÎ BİLGİLER (İSLAM 1)
Müslümanın ibadetlerdeki amacının yalnız Allah’a (c.c.) yönelmek olduğu bildirilmektedir.
Bir başka ayette ise “(Ey Muhammed!) Biz bu kitabı sana gerçeğin bilgisi olarak indirdik;
öyleyse içten bir inanç ve bağlılık göstererek sadece Allah’a ibadet et.” buyrularak
15
yine aynı konuya dikkat çekilmektedir. Peygamberimiz de yapılan bütün işlerin Allah (c.c.)
katında niyetlere göre karşılık bulacağını “Ameller, ancak niyetlere göredir: Herkesin niyeti
ne ise eline geçecek olan da odur...” buyurarak ifade etmiştir.
16
DİKKAT EDELİM
Peygamber Efendimiz ihlasla yapılan ibadetleri övmüş, arkasında samimi bir
niyet bulunmayan; gösteriş, şöhret, çıkar ve riya amacıyla yapılan davranışları
asla tasvip etmemiştir. Resûl-i Ekrem, bir hadisinde ibadetlerde niyetin ne derece
önemli olduğunu anlatırken;
h hKahraman denilmesi için savaşan kişinin,
h hCömert denilmesi için fakirlere yardımda bulunan kişinin,
h hÂlim denilmesi için ilim tahsil eden kişinin,
yaptıklarının Allah (c.c.) katında hiçbir kıymeti olmadığını, hatta ibadeti Rab-
bin rızasını kazanma dışında başka niyetlerle yaptıkları için cezalandırılacaklarını
ifade etmiştir.
(bk. Müslim, İmâre, 152.)
İhlas
İbadetlerin kabul şartlarından biri de ihlastır. Sözlükte bir şeyi, içine karışmış ve değerini
düşürmüş olan başka şeylerden temizleyip arındırmak, saflaştırmak anlamına gelen ihlas,
terim olarak ibadet ve iyilikleri riyadan ve çıkar kaygılarından arındırıp sadece Allah (c.c.)
için yapmaktır. İhlas; kişinin Allah’a (c.c), kendisine ve çevresindekilere karşı samimi ve iç-
ten davranmasıdır. Daha geniş anlamda ihlas; şirkten, riyadan, hurafelerden, kötü duygu-
lardan ve gösteriş arzusundan kalbi temizlemek, her türlü hayırlı işe iyi niyetle yönelmek ve
her durumda yalnızca Allah’ın (c.c.) rızasını gözetmek anlamına gelir. 17
15 Zümer suresi, 2. ayet.
16 Buhârî, Bed’ü’l-Vahy, 1.
17 bk. Süleyman Ateş, “İhlâs”, TDV İslâm Ansiklopedisi, C 21, s. 535.
44