Page 24 - Temel Dini Bigiler İslam-2 Lise 1. Ünite
P. 24

1. ÜNİTE






                 Kader ve Kazaya İman

                Kaza ve kadere iman; Allah’ın (c.c.) ilim, irade, kudret gibi sıfatlarına inanmanın bir sonucu-
            dur. Kaza ve kadere iman etmek demek, hayır ve şer, iyi ve kötü ne varsa tüm bunların Allah’ın
            (c.c.) bilgisi, dilemesi, kudreti ve yaratması ile mümkün olduğuna, Allah’tan (c.c.) başka yaratıcı
            olmadığına inanmak demektir. Bu konuda Kur’an-ı Kerim’de “Gaybın anahtarları Allah’ın yanın-
            dadır; onları O’ndan başkası bilmez. O, karada ve denizde ne varsa bilir; O’nun ilmi dışında bir
            yaprak bile düşmez. O yerin karanlıkları içindeki tek bir taneyi dahi bilir. Yaş ve kuru ne varsa
            hepsi apaçık bir kitaptadır.”   buyrularak her şeyin Allah’ın (c.c.) ilmi dahilinde olduğuna dikkat
                                      60
            çekilmiştir. Kader, ezelden ebede kadar olmuş ve olacak şeylerin hepsinin Allah (c.c.) tarafından
            bilinmesidir. Her şeyin Allah’ın (c.c.) bu bilgisi çerçevesinde bir kaderi vardır. Kaza ise, ezelde bili-
            nen ve takdir edilen şeyin, zamanı ve yeri geldiğinde Allah (c.c.) tarafından ortaya çıkarılmasıdır. 61

                Kadere iman, ayrıca kâinatta olan her şeyin bir ölçü ve hikmete göre cereyan ettiğini kabul
            etmek demektir. Bu konuda Kur’an-ı Kerim’de kaderin ölçü, uyum ve düzen anlamına geldiği şu
            ayette bildirilmektedir: “Her şeyin hazineleri sadece bizim katımızdadır ve biz oradan indirdiği-
            mizi belirli bir ölçüye göre indiririz.”
                                               62
                Kader ve kazaya inanmak da iman esaslarındandır. Bizler biliriz ki kendi irademizle tercih
            ettiğimiz tüm fiillerden sorumluyuz. Bu sebeple kader, sorumluluktan kaçmak için değil, kişinin
            haddini bilmesi, iyilik ve başarı durumunda her şeyi yaratan ve takdir edenin Allah (c.c.) olduğu-
            nu hatırlaması içindir. İrade ise sonuçta ortaya çıkan kötülük ve başarısızlık durumunda kişinin
            sorumlu olduğunu bilmesi, başka sorumlular aramaması içindir. Herkes yaptıklarından sorum-
            ludur. Kur’an-ı Kerim’de “Kim iyi bir iş yaparsa faydası kendisinedir ve kim kötülükte bulunursa
            zararı kendisinedir...”   buyrularak insanların yaptıklarından sorumlu olduğu bildirilmiştir.
                                 63





























                             Görsel 1. 15.  Evrende bütün varlıklar kusursuz bir düzenle hareket ederler.
            60  En’am suresi, 59. ayet.
            61  MEB Dinî Terimler Sözlüğü, s. 197.
            62  Hicr suresi, 21. ayet.
            63  Fussilet suresi, 46. ayet.

                                                       33
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29