Page 5 - 9. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 3. Ünite
P. 5
3. ÜNİTE
1.2. Gizli ve Açık Davet
Hz. Muhammed (s.a.v.) ilk vahyin ardından Cebrail (a.s.) ile tekrar karşılaşma ümidiyle Hira’ya
gitmeye başladı. Ancak bir süre vahiy gelmedi. Vahyin kesintiye uğradığı bu döneme “Fet-
retü’l-Vahiy” denir. Bu süreçte Rabbʼinin kendisini bıraktığı endişesine kapılan Peygam-
4
berimiz (s.a.v.) çok üzüldü ve Mekke’de duramaz oldu. Hira’ya sık sık giderek tefekkür etti.
Bir gün Hira’dan dönerken Cebrail (a.s.) ile karşılaştı. Onu asli suretinde görünce korku ve
heyecan içinde evine döndü. Daha sonra “Ey elbisesine bürünen (Peygamber)! Kalk
ve uyar! Sadece Rabbʼini büyük tanı. Nefsini arındır. Kötü şeyleri terk et.” ayetleriyle
5
vahiy yeniden başladı. 6
Allah’ın (c.c.) mesajlarını tebliğ ve davetle görevlendirilen Peygamberimiz (s.a.v.) , ilk olarak
eşini İslam’a davet etti. Süreci yakından takip eden Hz. Hatice hemen Müslüman oldu.
Peygamberimize (s.a.v.) namaz kılması emredilince Cebrail (a.s.) ona abdest almayı ve namaz
kılmayı öğretti. 7
Allah Resulü (s.a.v.) vahyin ilk yıllarında İslam’a daveti en yakınında bulunan akraba ve arka-
daşlarına gizli olarak yapıyordu. Ancak imkân bulduğunda Kâbe’de namaz kılan Peygam-
berimiz (s.a.v.) , ayetleri sesli okuyarak Kâbe’nin etrafında sohbet edenlere duyurup tebliğ
ederdi. Yaşananları ilk başlarda şaşkınlıkla izleyen Mekke liderleri zamanla bu durumdan
rahatsız oldular. Bu sebeple halk üzerinde büyük bir baskı kurarak insanların Hz. Muham-
med (s.a.v.) ile görüşmesini engellemeye çalıştılar. 8
FİKRİNİ SÖYLE!
“(Resulüm!) Sen, Rabbʼinin yoluna hikmet ve güzel öğütle çağır ve onlarla en güzel
şekilde mücadele et!..”
(Nahl suresi, 125. ayet.)
Yukarıdaki ayetten yola çıkarak İslam’ın davet metodunu yorumlayınız.
Gizli davet döneminde tedbiri elden bırakmayan Peygamber Efendimiz yalnızca güvendi-
ği kişileri ve yakın çevresini İslam’a davet etti. Bu kişilerin neredeyse tamamı Müslüman
olmuştu. Mekke müşrikleri bu durumdan rahatsız olup müdahale ettiğinde Peygambe-
rimiz (s.a.v.) gerginliğin azalması için en yakın arkadaşı Hz. Ebu Bekir ile şehirden ayrılıp
Hira’ya giderdi. Çobanlık yapan Abdullah b. Mesud ve Bilâl-i Habeşî bu sırada Hz. Pey-
gamber ile tanışıp İslam ile şereflendi. Üç yılı aşkın bu gizli davet sürecinde gelen emirler
9
çoğunlukla Allah’ın (c.c.) birliği, yoksul ve yetimi kollama ve namaz ibadetiyle ilgiliydi.
4 bk. Duhâ suresi, 3-8. ayetler.
5 Müddessir suresi, 1-5. ayetler.
6 Müslim, İmân, 255-258.
7 bk. Müzzemmil suresi, 1-3. ayetler; İbn Hişâm, es-Sîre, C 1, s. 259-261.
8 Belâzürî, Ensâb, C 1, s. 124-126.
9 İbn Hişâm, es-Sîre, C 1, s. 266-279.
61

