Page 20 - 9. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 1. Ünite
P. 20
Ölçme ve Değerlendirme
Cahiliye gerek Kur’an gerekse hadislerde İslam’dan önceki inanç tutum ve dav-
ranışları İslami dönemden ayırt etmek için kullanılmıştır. Bununla birlikte cahiliye-
nin, yaşanmış ve bitmiş bir tarihî süreci değil, bir kültürü temsil ettiği de unutulma-
malıdır. Nitekim gerek Kur’an-ı Kerim’de gerekse hadislerde bu dönemin belirgin
davranışları kan davası, içki, kumar, kabilecilik gibi alışkanlık ve uygulamalar
cahiliye davası olarak kabul edilmiş, bu yasak davranışlarda ısrar edenler hem
vahiy hem de Resulullah’ın (s.a.v.) diliyle kınanmıştır. Kur’an’da insanlar “cahiliye
zannından” (bk. Âl-i İmrân suresi, 154. ayet.) sakındırılmış, “cahiliye taassubuna”
(bk.Fetih suresi, 26. ayet.) düşmemeleri için uyarılmıştır. Benzer şekilde Allah
Resulü (s.a.v.) de “Cahiliye davası ile hak iddia eden bizden değildir.” (Buhârî, Cena-
iz, 39.) demek suretiyle İslam’dan sonraki olumsuz tavırları da cahiliye anlayışı
olarak tanımlamış ve ümmetini bu hususta uyarmıştır.
(Mustafa Fayda, “Câhiliye”, DİA, C 9, s. 17-18.)
19, 20 ve 21. soruları yukarıdaki metne göre cevaplayınız.
19. Hz. Peygamber’in “Cahiliye davası ile hak iddia eden bizden değildir.”
sözünü Müslümanʼın ahlaki sorumluluğu açısından değerlendiriniz.
……………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
20. Kur’an-ı Kerim ve hadislerde cahiliye kültürünün izlerini taşıyan tutum
ve davranışlardan uzak kalınmasına dair yapılan uyarıları bireysel ve
toplumsal faydalar açısından değerlendiriniz.
……………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
21. “Cahiliye anlayışı” olarak kabul edilen tavır ve uygulamaların her dönem
için ortaya çıkma ihtimali taşımasının temel nedeni aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Cahiliye uygulamalarının yanlış ve kötü kabul edilmemesi.
B) İslam Öncesi Dönemʼdeki insanların yüksek bir ahlaka sahip olması.
C) İnsanın yanlış yapma potansiyeline sahip olması.
D) “Cahiliye davranışının” sonraki nesillere vasiyet edilmiş olması.
E) İnsanoğlunun atalarının yolundan gitme isteğine sahip olması.
32

