Page 25 - Kur'an-ı Kerim 8. Sınıf 2. Bölüm
P. 25
Cibril hadisi olarak meşhur olan hadiste peygamberimiz Hz. Muhammed’in (s.a.v.) İslam’ı tanımlar-
ken; kötülükten kaçınmayı sağlayan namaza, sosyal adaleti sağlayan zekata, ihtiyaç sahiplerinin halinden
anlamamızı sağlayan oruca ve dünya kardeşliğine götüren hac ibadetine vurgu yaptığını görürüz.
Yani İslam; Allah’a (c.c.) inandığını söyleyen insanların sosyal hayatta, O’nun emirlerinin karşılığını
göstermeleridir.
İslam, dini denge dinidir. Dünya ve ahireti bir arada değerlendiren bir anlayışı ortaya koymaktadır.
İslam’a göre insanların yaratılış amacı Allah’a (c.c.) ibadet etmektir. Çünkü Allah (c.c.), hiçbir şeyi boş yere
ve anlamsız bir şekilde yaratmaz. İnsan bu dünya hayatına kendi isteğiyle gelmediği gibi kendi isteğiyle de
gitmemektedir. O halde onu bu dünyaya getiren ve bu dünyadan götüren bir güç vardır. İşte bu güç Allah
Teâlâdır.
Bizi en güzel şekilde yaratan Allah (c.c.), yaratılış gayemizi şöyle belirtmektedir; “Ben cinleri ve in-
sanları, ancak bana kulluk etsinler diye yarattım.” 115
Allah’a (c.c.) ibadet eden insanlar, her an O’nun kendilerini gördüğüne inandıkları için her türlü
kötülükten de kaçınırlar.
Kısaca İslam, insanların iyilik, adalet ve huzur içinde yaşamaları için Allah’ın (c.c.) peygamberler
aracılığıyla gönderdiği yaşam biçimidir.
Takva
Takva, Allah’ın (c.c.) sevgisini kaybetmekten korkarak, O’nun emirlerini yerine getirip, yasakladığı
kötülükleri terk etmektir. Takvalı olan kişiye muttaki denir. 116
Takva, Allah’a (c.c.) karşı edepli olmaktır.
NOT ALALIM Allah’ın (c.c.) her an bizi gördüğünün bilincinde ola-
rak, O’nun hoşlanmadığı şeyleri yapmamaktır. Takva
kavramında öne çıkan davranış, Allah’a (c.c.) karşı say-
Takva kelime anlamı olarak; bilinç- gıdır. Yani Allah’a (c.c.) inandığını söyleyen bir insan,
li davranma, dikkatli olma, sakınma, korkma, O’nun sevgisini kaybetmekten korkuyorsa ve bunun
dini terim olarak ise Allah’ı görüyormuşçasına için de zararlı alışkanlıklardan uzak durabiliyorsa ona
bir bilinç içerisinde farzları, vacipleri hakkıyla muttaki denilir.
yerine getirme; Allah’ın hoşnutluğunu kazan- Bu bakış açısı aslında insanlık için adaletin gerçek-
mak amacıyla nafileleri çokça yapma; sünnete leşmesini sağlayacak bir ışıktır. Çünkü Rabbimiz tüm
uyma gibi anlamlara gelir.
insanların aynı anne babadan yaratıldığını, farklı toplu-
luklara ayrıldığını açıkladıktan sonra üstünlüğün takva-
da olduğunu ifade etmiştir: “Ey insanlar! Doğrusu biz
sizi bir erkekle bir dişiden yarattık. Ve birbirinizle tanışmanız için sizi kavimlere ve kabilelere ayırdık.
Muhakkak ki Allah yanında en değerli olanınız, O’ndan en çok korkanınızdır. Şüphesiz Allah bilendir, her
şeyden haberdardır.”
117
115 Zâriyât suresi, 56. ayet.
116 Komisyon, Dini Terimler Sözlüğü, s. 436.
117 Hucurat suresi, 13. ayet.
41