Page 27 - Kur'an-ı Kerim 5. Sınıf 2. Bölüm
P. 27
KUR’AN-I KERİM’İ TANIYALIM
Rabbena Dualarının ikincisi ise Hz. İbrahim’in Kur’an’daki şu duasıdır:
4. Kur’an Kavramlarını Öğreniyorum: Hamd, Şükür, Rahmet, İhlas
Hamd
Düşünelim
Biliyor musunuz? “el-hamdü lillâh” dediğimizde, Allah’a hamd olsun, onu övüyor, verdiği
nimetler sebebiyle ona teşekkür ediyorum.” demiş oluyoruz.
Kur’an-ı Kerim, besmelenin ardından “el-hamdü” sözcüğüyle başlar. Kur’an’ın ilk suresi olan
Fatiha suresinin başında “hamd”in, bütün âlemlerin yaratıcısı ve düzenleyicisi olan Allah’a (c.c.)
özgü olduğu belirtilir. O hâlde yalnızca Allah (c.c.) için yapılabilecek olan ve Kur’an’a göre sadece
Allah (c.c.)’ın hakkı olan “hamd” ne demektir? Kur’an’da çokça sözü edilen bu kavramı öğrenme-
ye ne dersiniz?
“Hamd,” bir kimseyi güzel bir şekilde anmak, övmek, bir kimseden razı olmak, birinin hakkını
ödemek ve ona teşekkür etmek demektir. Allah’a (c.c.) hamd etmek ise onu çokça anmak, daima
övmek, onun üstünlüğünü kabul etmek ve ona şükretmektir. Kur’an’da, yerde ve gökte, dünya ve
âhirette her türlü övgünün Allah’a (c.c.) ait olduğu bildirilmiştir.
77
“Elhamdülillâh”, her türlü övgü Allah’a (c.c.) özgüdür, anlamına gelir. En güzel övgü, zikir,
şükür, nimetin kıymetini bilme ve dua cümlesidir. “elhamdülillâh” diyen insan; yaratan, yaşatan,
bütün nimetleri var eden ve en üstün özelliklere sahip olan Allah’ı (c.c.) anmış, övmüş, verdiği
nimetlerinden ötürü ona teşekkürde bulunmuş ve dua etmiş olur. “elhamdülillâh” cümlesi ile Allah
(c.c.) övüldüğü ve anıldığı gibi onun varlığı, birliği, ilmi, iradesi, gücü ve nimetleri de dile getirilmiş
olmaktadır. Peygamberimiz, “Duanın en üstünü elhamdülillâh sözüdür.” demiştir. 78
Hamd ve şükür kelimeleri eş anlamlı kelimeler olmakla birlikte, aralarında fark da vardır. Hamd,
şükürden daha geneldir. Hamd, bir nimet verilsin verilmesin, övüleni sahip olduğu nitelikleriyle
77 Komisyon, Dini Kavramlar Sözlüğü, DİB Yayınları, Ankara, 2006, s. 627–628.
78 Tirmizî, Dua 9.
38