Page 8 - Kur'an-ı Kerim 12. Sınıfı Tecvid Bölümü
P. 8
Kur’an-ı Kerim’i Güzel Okuma
Vakıf (Durak) İşaretleri
Ayet sonlarında ve kelimelerin üzerinde bulu- BULALIM
nan küçük harflere vakıf işaretleri denir. Kur’an-ı ج ز ص ط م قف ع
Kerim okurken nerede vakfedileceğini tam olarak
bilmek için iyi bir Arapça ve Kur’an bilgisine sahip Kitabınızın “Yüzünden Okunacak Sureler”
olmak gerekir. Bu da herkes için mümkün değildir. bölümünden yukarıdaki vakıf işaretlerini
Bu sebeple Kur’an kıraatında vakfedilecek yerleri bulunuz ve bu duraklarda nasıl okunacağını
gösteren bazı işaretlerin konulmasına ihtiyaç du- açıklayınız.
yulmuştur.
Vakıf işaretleri konusunda ilk defa Muhamed bin Tayfur es-Secâvendî (560 H/1165M) tarafından
bir çalışma yapılmış ve ج ز ص ط مharfleriyle vakıf yerleri işaretlenmiştir. Daha sonra bazı harflerin
ilavesiyle son şeklini alan vakıf işaretleri Müslümanlar arasında yayılmış ve kabul görmüştür.
Günümüzde Müslümanların elindeki Mushaflarda bulunan vakıf işaretlerine Muhammed binTay-
fur es-Secâvendî’nin ismine atfen “secâvendler” denilmektedir. Her birinin bir anlamı olan bu vakıf
işaretlerini kısaca tanıyalım:1
م1. Lâzım Vakıf ( ): Durmak gerekir. Durulmadığında anlam bozulabilir.
ط2. Mutlak Vakıf ( ): Durmak için şartlar uygundur. Mana yönünden birbirinden bağımsız
olan yerlerde bulunur.
ج3. Caiz Vakıf ( ): Durulabilir veya geçilebilir. Durmak daha uygundur.
ز4. Mücevvez Vakıf ( ): Durulabilir veya geçilebilir. Geçmek daha uygundur.
ص5. Murahhas Vakıf ( ): Nefes yetmezse durulabilir. Geçmek daha uygundur.
لا6. Lâ Vakfı ( ): Anlam yönünden birbirine bağlı olan yerlerde bulunur. Durmak uygun değildir.
لاDurulduğunda geriden başlanarak devam edilir. Eğer la ( ) işareti ayet sonunda ise geriden alıp
devam etmeye gerek yoktur.2
قف7. Kıf ( ): Durulabilir veya geçilebilir. Durmak daha uygundur.
8. Sılî ( ) صلى: Durulabilir veya geçilebilir. Geçmek daha uygundur.
ع9. Ayn ( ): Ayet sonlarında bulunur. Bir konunun bittiğini ve yeni bir konunun başladığını ifade
eder. Namazda okurken ayn işaretinin olduğu yerde rükûa gitmek daha uygundur. Aşır olarak tercih
edilen bölümlerde ayn duraklarını dikkate almak konu bütünlüğü açısından uygun olur.
ك10. Kef ( ): Kendisinden önceki durak işaretiyle aynı hükmü taşır.
11. Muâneka Vakfı ( ) ( ): Birbirine yakın yerlerde iki ayrı yere konulan üçer noktadan ibaret-
tir. Bu işaretlerin bulunduğu yerlerden yalnız birinde durulabilir.
1. Abdurrahman Çetin, Kur’an Okuma Esasları, s. 258.
2. Fâtiha suresinin َعلَ ْي ِه ْم الَّ ۪ذي َن ِصرَا َط ifadesini müstakil ayet kabul edenler vardır. Bu sebeple, َعلَ ْيهِ ْم lafzında durulduğunda geriden başlamaya
gerek yoktur. ۙ اَ ْنعَ ْم َت ۙ
77