Page 19 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 5. Ünite
P. 19
DİNÎ MERASİMLERDE HİTABET VE DUA
2.9. Nişan ve Nikâh Merasimi
Kişi ve toplum hayatında önemli yeri
olan evlenme gibi bir hadiseyi kutlama ar-
zusu nikâh törenlerinin uygulanmasına ze-
min hazırlamıştır. Düğün dolayısıyla verilen
yemeğe “velime” adı verilmiştir. Hz. Pey-
gamber Efendimiz (s.a.v.) velimeyi tavsiye
etmiştir. Velimede gösteriş ve israftan uzak
durarak herkes kendi imkânları çerçevesin-
de ikramda bulunmalıdır.
Evlenmek Peygamber Efendimiz'in sünnetidir.
Nişan ve söz kesme gibi törenler de dinimizin evlilik kurumuna verdiği önemi anlatan bir konuşma
yapılır. Kısa bir aşır okunduktan sonra şöyle bir dua yapılır:
ِ ِ
۪
۪
ِ
۪
ٍ
۪ ِ
نيعمجَا هِبحصو هلٰا ىٰلعو دمحم انـلوسر ىٰلع ملاسلاو ةلاصلاو نيمَلاعْلا ِ بر لل دمحْلَا
ُ َ
َ
ّٰ ُ
َ َ ْ ْ َ َ َ َ َّ َ ُ َ ُ َ َ ُ َّ َ َّ َ َ َ ّ َ ْ َ
“Ya Rabbi! Bu genç kardeşlerimizin nişanlarını kendileri ve aileleri için hayırlı ve mübarek eyle!
Gençleri ve ailelerini fitne ve fesattan muhafaza eyle! Bu kardeşlerimizin nişanlarını düğün ile taç-
landır ya Rabbi! Bu hayırlı işlerinde kendilerine kolaylıklar nasip eyle! Dualarımızı kabul eyle, bizlere
sağlık ve afiyet ihsan eyle ya Rabbi!.”
Nikâh merasimi için gerekli şartlar sağlandıktan sonra bu merasimi icra edecek kişi, Nur suresi-
nin evlenme ile ilgili 32-34. ayetlerini okur; Hz. Peygamberin (s.a.v.) “Nikâh benim sünnetimdir. Kim
benim sünnetimle amel etmezse o benden değildir.” hadisini zikrederek, nikâhın şartlarından, aile
31
kurmanın ve evliliğin öneminden bahseder. Eşlerin bir- TARTIŞALIM
birlerine karşı hak ve sorumlulukları hatırlatılır. Ayrıca
nikâh kıyacak kişi nikâh törenine başlamadan önce res- "Nikâh benim sünnetimdir.
mi nikâhın kıyılmış olmasını bir şart olarak aramalıdır. Sünnetime göre hareket etmeyen
benden değildir. Evleniniz ve çoğalı-
Nikâh şöyle kıyılır: Nikâhı kıyacak kimse gelinin, da- nız… Evlenmek benim yolumdur.”
İbn Mace, "Nikâh", 8.
madın ve babalarının isimleriyle şahitlerin ad ve soyad-
larını not alır. Aralarında anlaştıkları mehir miktarını ve “Kim evlenirse, dininin yarısını
muaccel (peşin) mi müeccel mi olduğunu öğrenir. Önce elde etmiş olur. Diğer yarısı için de
geline, “........ kızı……..Hanım! Allah’ın emri, Peygamber Allah’tan korksun”
Hakim, Müstedrek, "Nikâh", 28.
Efendimizin sünneti üzere, ....... oğlu ........Bey’i anlaştı-
ğınız .......... mehr-i müeccel veya mehr-i muaccel ile Yukarıdaki hadislerde anlatıl-
32
hiçbir baskı altında olmadan özgür iradenizle eş olarak mak istenen nedir? Arkadaşlarınız-
kabul ettiniz mi?” diye sorar. Gelinin “Evet kabul ettim.” la tartışınız.
31 İbn Mace, "Nikâh", 1.
22 Buhârî, "Nikâh", 68.
32 Mehr-i Müeccel: Daha sonra verilecek mehir; Mehr-i muaccel: Peşin verilen mehir demektir.
125