Page 18 - Ebru 4. Ünite
P. 18
4. ÜNİTE
Taraklı ebru uygulaması
5. Taraklı Ebrunun Yapılışı
Dikine yapılmış gel-git ebrusunun ince çıtalara tutturulmuş iğneler yardımıyla son
yapılan gel-gitin aksi yönünde çizilmesiyle çok farklı bir efekt ortaya çıkmaktadır. Taraklı
ebrularda renkler ince aralıklarla çizileceği için boya ayarlarının hassas yapılması gerekir.
Aksi takdirde boyalarda kopmalar olur; taraklı formdan istediğimiz güzelliği alamayız. Tarak
şekline ve çekiş hareketlerine göre farklı desenler üretilebilir. 3-4 mm.´den 8-10 mm.´ye
kadar eşit aralıklarla hazırlanan taraklar düz olarak kullanılabilirler. Düz taraklı ebrular ince
bizle aksi yönde “S”ler çizilerek hareket kazandırılabilir. İğneler ikişer, üçer, dörderli guruplar
halinde ve gurupların araları da muayyen aralıkta olursa farklı şekiller çıkabilir.
Taraklı ebru, ebruculuk XVII. asırda batıya gittiğinden bugüne kadar oralarda çok sevilen
bir form olmuştur. Üzerinde imal-i fikir ederek çok değişik taraklar üretmişlerdir. Bunların
başında midye kabuğu tarak gelir. 3 cm. eninde bir tahtaya çift sıra halinde, ilk sıranın
6 cm. aralıkla, karşı sırada yer alan iğnelerin ise ilk sıranın tam ortasına denk gelecek
şekilde yine 6 cm. aralıkla çakılmasıyla oluşur. Tahtanın eni iğne aralığının yarısı kadar
olmalıdır. İğneler hangi aralıkta çakıldıysa tahtanın boyu teknenin eninden bu aralığın
yarısı kadar yani 3 cm. kısa tutulur. Verilen ölçüler örnek olup iğne aralıkları daha geniş
veya dar yapılabilir ama formül hep aynıdır. Tarağı çekeceğimiz yöne dik yapılmış bir
gel-git veya midye kabuğu tarağı çekeceğimiz yönde yapılmış ince düz taraklı ebrunun
üzerinden midye kabuğu tarağı çapraz hareketlerle geçirdiğimizde, midye kabuğunu
andırır şekiller oluştuğun görülür.
Bu konu üzerinde çalışılarak çok değişik tarak şekilleri üretilebilir. Yeter ki, taraktaki
iğnelerin yüzeydeki boyalarda nasıl bir iz bırakacağını bilelim.
82
82