Page 5 - Temel Dini Bigiler İslam-2 Lise 4. Ünite
P. 5
HAC VE KURBAN
Yüce kitabımızda Kâbe, Hz. İbrahim (a.s.) ve Hz. İsmail
ARAŞTIRALIM
(a.s.) ile birlikte anılır. Dolayısı ile Kâbe’yi doğru anlamak için
Hz. İbrahim’i (a.s.), eşi Hz. Hacer’i (r.a.) ve Hz İsmail’i de (a.s.)
Yüce Allah, “...Yolculuğuna
tanımak gerekir. Hz. İbrahim (a.s.) Filistin yöresinde pey-
gücü yetenlerin haccetmesi,
gamberlik görevini yürütürken, eşi Hz. Hacer’i (r.a.) ve oğlu
Allah’ın insanlar üzerinde bir
Hz. İsmail’i (a.s.) Allah’ın (c.c.) emriyle şimdiki Kâbe’nin bu-
hakkıdır.”
lunduğu yerin yakınına bıraktı. O dönemde Mekke şehrinde
(Âl-i imran suresi, 97. ayet.) ve o yörede henüz insan yerleşimi yoktu. Hz. İbrahim (a.s.)
buyurmuştur. Allah’ın (c.c.) emrine uyarak eşi ve bebeğine bir miktar yiye-
cek ve su bırakıp, Filistin’e dönerken eşi Hz. Hacer (r.a.) ise
Yukarıdaki ayette belirtilen
Allah’ın (c.c.) emrine boyun eğdi ve orada kaldı. Hz. İbrahim
‘yolculuğuna gücü yetenlerin
haccetmesi’ ve ‘Allah’ın in- (a.s.) oradan ayrılırken şöyle dua etti: “Rabbimiz! Ben çocuk-
sanlar üzerinde bir hakkıdır.’ larımdan kimini, namaz kılabilmeleri için Senin kutsal evinin
ifadelerinin ne anlama geldi- yanında, ziraata elverişsiz bir vadiye yerleştirdim. Rabbimiz!
ğini araştırınız. İnsanların gönüllerini onlara meylettir, şükretmeleri için on-
ları ürünlerle rızıklandır.”
2
Kâbe’nin, Hz. İbrahim (a.s.) ve İsmail tarafından inşa edildiği, “Bir zamanlar İbrahim İsmail’le
beraber Beytullah’ın temellerini yükseltiyor, (şöyle diyorlardı): Ey Rabbimiz! Bunu bizden kabul
buyur. Şüphesiz ki, sen çok iyi işiten ve çok iyi bilensin. Rabbimiz! İkimizi de sana teslim olan kıl.
Soyumuzdan da sana teslim olan bir ümmet meydana getir. Bize ibadetimizin yollarını göster.
Tövbemizi kabul et. Şüphesiz sen, tövbeleri çok kabul eden ve çok merhamet edensin. Ey Rabbi-
miz! Soyumuzdan vücuda getireceğin İslam ümmetine kendi içlerinden bir Peygamber gönder ki,
onlara senin ayetlerini okusun, kitabını, hikmetini öğretsin, onları günahlardan temizlesin. Şüp-
hesiz sen, her şeye galipsin, hüküm ve hikmet sahibisin.” ayeti ile belirtilir. Kâbe’nin inşası bit-
3
tikten sonra, Allah (c.c.) tarafından Hz. İbrahim’e (a.s.) bütün insanları haccetmek üzere buraya
davet etmesi emredilmiştir. “İnsanları hacca davet et ki gerek yaya olarak ve gerekse uzak yol-
lardan gelen çeşitli vasıtalarla sana varsınlar.” Yine Kur’an-ı Kerim’de belirtildiğine göre Kâbe’nin
4
bakım ve temizliği görevi de Hz. İbrahim ve Hz. İsmail’e (a.s.) verilmiştir. Bu durum ise “...İbrahim
ve İsmail’e: Tavaf edenler, ibadete kapananlar, rükû ve secde edenler için “evimi (Kâbe)’yi temiz
tutun.” diye emretmiştik.” ayetiyle vurgulanmıştır.
5
Hz. İbrahim (a.s.) haccın nasıl yapılacağını insanlara öğ-
NOT EDELİM
retmişti. Böylece her yıl hac yapılmaya başlandı. Hz. İbra-
6
“...(Allah tarafından) kabul him (a.s.) devrinden beri uygulanagelen hac ibadeti cahili-
edilmiş haccın karşılığı ancak ye devrinde de devam etmekle beraber artık Hz. İbrahim’in
cennettir.” (a.s.) öğrettiği tevhidi çizgiden çıkmıştı. Kur’an-ı Kerim, cahi-
(Buhârî, Umre, 1.) liye dönemi Araplarının Kâbe’deki ibadetlerinin sadece ıslık
çalmak ve el çırpmaktan ibaret olduğunu haber vermekte-
dir. Hatta bu dönemde Kâbe ve çevresine putlar yerleştirilmişti. İnsanlar bunlara tapınırlar ve
7
putlar adına kurban keserlerdi. Mekke’nin fethinden sonra Peygamber Efendimizin (s.a.v.) em-
riyle Kâbe’de bulunan putlar kırılmıştır. Hz. İbrahim’den (a.s.) sonra cahiliye döneminde hacca
eklenen şirk unsurları Peygamberimiz tarafından kaldırılmış ve hac aslına döndürülmüştür.
2 bk. İbrahim suresi, 37. ayet.
3 bk. Bakara suresi, 127-129. ayet.
4 bk. Hac suresi, 27. ayet.
5 bk. Bakara suresi, 125. ayet.
6 bk. Ahmed b. Hanbel, C.1, s. 232.
7 bk. Enfal suresi, 35. ayet.
98