Page 5 - Temel Dini Bigiler İslam-2 Lise 2. Ünite
P. 5
NAMAZ
İbadet hem fert hayatını hem de toplumsal yaşamı düze-
ne sokar. Örneğin namaz, insanı kötülüklerden alıkoyarken
oruç insan iradesinin güçlendirilmesini, zekât ise toplumdaki
ekonomik dengesizliklerin azaltılması ve insandaki mal hırsı-
nın frenlenmesini sağlar. İbadetlerin dünya hayatına yansıyan
faydalarının yanında asıl faydası insanı ahirette mutluluğa
eriştirmesidir. Ancak yaratılış gayemiz olan ibadetler, dünyevi
faydalarından dolayı değil, Allah (c.c.) emrettiği için ve sadece
Görsel 2. 4. İnsanın Allah’a (c.c.) en O’nun rızası gözetilerek yerine getirilmelidir.
yakın olduğu an secde anıdır.
1.2. İbadetlerin Geçerli Olma Şartları
Sizce kendi kafamıza göre ibadet şekilleri uydurabilir miyiz? Niçin?
İbadetler, Allah (c.c.) ve Resulü (s.a.v.) tarafından yapılması istenen belirli davranış biçimle-
ridir. Bu nedenle ibadetlerin geçerli olabilmeleri için Kur’an ve sünnette tarif edilen şekillerde
yapılmaları şarttır. Belirlenmiş şartlara uymayan davranışlar ibadet olarak kabul edilmez.
Her ibadetin kendine ait şekil şartları olmakla beraber, genel olarak ibadetlerin geçerli ol-
ması için üç ilkenin yerine getirilmesi gerekir. Bunlar niyet, ihlas ve sünnete uygunluk ilkeleridir.
1.2.1. Niyet
DİKKAT EDELİM
İbadetler belirli davranış biçimlerinden meydana gelir Peygamber Efendimiz ihlâs-
ve bu davranışlar ibadetlerin geçerli olabilmesı için şarttır. la yapılan ibadetleri övmüş,
Bununla birlikte ibadetin özünü, kişinin niyeti oluşturur. arkasında samimi bir niyet
Kişinin ibadetleri yaparken bunu sırf Allah (c.c.) rızası için bulunmayan, gösteriş, şöhret,
ve ibadet niyetiyle yapıyor olması, o ibadetin kabulünde çıkar ve riya amacıyla yapılan
esastır.
davranışları asla tasvip et-
Kur’an-ı Kerim’de yalnızca Allah’a (c.c.) ibadet etmek- memiştir. Resûl-i Ekrem, bir
le ilgili birçok ayet bulunur. Bunlardan birinde Yüce Allah hadisinde ibadetlerde niyetin
(c.c.) “De ki: “Rabbim adaleti emretti. Her secde yerinde ne derece önemli olduğunu
yüzlerinizi (ona) doğrultun. Dini Allah’a (c.c.) has kılarak anlatırken, kahraman de-
ona ibadet edin. Sizi başlangıçta yarattığı gibi (yine ona) nilmesi için savaşan askerin,
döneceksiniz.” buyurarak yalnızca Allah’a (c.c.) yönelme- cömert denilmesi için fakir-
8
lere yardımda bulunan kim-
ye niyet ederek ibadet edilmesi gerektiğini vurgulamıştır. senin ve âlim denilmesi için
Bir başka ayette ise “(Ey Muhammed!) Şüphesiz biz o Ki- ilim tahsil eden kişinin yap-
tab’ı sana hak olarak indirdik. Öyle ise sen de dini Allah’a tıklarının Allah katında hiçbir
(c.c.) has kılarak O’na kulluk et.” buyrularak aynı hususa kıymeti olmadığını, hatta
9
dikkat çekilmektedir. Hz. Peygamber de (s.a.v.) halis niyet ibadeti Rabbin rızasını kazan-
bulunmadan yapılan ibadetlerin beyhude davranışlardan ma dışında başka niyetlerle
ibaret olduğunu “Ameller niyetlere göredir.” hadisiyle yaptıkları için cezalandırıla-
10
ifade etmiş, ibadetlerin yapılmasında niyetin önemini vur- caklarını ifade etmiştir.
gulamıştır.
(bk. Buhârî, Cihad, 15.)
8 A’raf suresi, 29. ayet.
9 Zümer suresi, 2. ayet.
10 Buhârî, Bedu’l-vahy, 1.
42