Page 5 - Temel Dini Bigiler İslam-2 Lise 2. Ünite
P. 5

NAMAZ






                                             İbadet hem fert hayatını hem de toplumsal yaşamı düze-
                                         ne  sokar.  Örneğin  namaz,  insanı  kötülüklerden  alıkoyarken
                                         oruç insan iradesinin güçlendirilmesini, zekât ise toplumdaki
                                         ekonomik dengesizliklerin azaltılması ve insandaki mal hırsı-
                                         nın frenlenmesini sağlar. İbadetlerin dünya hayatına yansıyan
                                         faydalarının  yanında  asıl  faydası  insanı  ahirette  mutluluğa
                                         eriştirmesidir. Ancak yaratılış gayemiz olan ibadetler, dünyevi
                                         faydalarından dolayı değil, Allah (c.c.) emrettiği için ve sadece
          Görsel 2. 4.  İnsanın Allah’a (c.c.) en   O’nun rızası gözetilerek yerine getirilmelidir.
             yakın olduğu an secde anıdır.
             1.2. İbadetlerin Geçerli Olma Şartları

             Sizce kendi kafamıza göre ibadet şekilleri uydurabilir miyiz? Niçin?

             İbadetler, Allah (c.c.) ve Resulü (s.a.v.) tarafından yapılması istenen belirli davranış biçimle-
          ridir. Bu nedenle ibadetlerin geçerli olabilmeleri için Kur’an ve sünnette tarif edilen şekillerde
          yapılmaları şarttır. Belirlenmiş şartlara uymayan davranışlar ibadet olarak kabul edilmez.

             Her ibadetin kendine ait şekil şartları olmakla beraber, genel olarak ibadetlerin geçerli ol-
          ması için üç ilkenin yerine getirilmesi gerekir. Bunlar niyet, ihlas ve sünnete uygunluk ilkeleridir.


              1.2.1. Niyet
                                                                          DİKKAT EDELİM
             İbadetler belirli davranış biçimlerinden meydana gelir   Peygamber Efendimiz ihlâs-
          ve bu davranışlar ibadetlerin geçerli olabilmesı için şarttır.   la yapılan ibadetleri övmüş,
          Bununla birlikte ibadetin özünü, kişinin niyeti oluşturur.   arkasında samimi bir niyet
          Kişinin ibadetleri yaparken bunu sırf Allah (c.c.) rızası için   bulunmayan, gösteriş, şöhret,
          ve ibadet niyetiyle yapıyor olması, o ibadetin kabulünde   çıkar ve riya amacıyla yapılan
          esastır.
                                                                    davranışları asla tasvip et-
             Kur’an-ı Kerim’de yalnızca Allah’a (c.c.) ibadet etmek-  memiştir. Resûl-i Ekrem, bir
          le ilgili birçok ayet bulunur. Bunlardan birinde Yüce Allah   hadisinde ibadetlerde niyetin
          (c.c.) “De ki: “Rabbim adaleti emretti. Her secde yerinde   ne derece önemli olduğunu
          yüzlerinizi (ona) doğrultun. Dini Allah’a (c.c.) has kılarak   anlatırken, kahraman de-
          ona ibadet edin. Sizi başlangıçta yarattığı gibi (yine ona)   nilmesi için savaşan askerin,
          döneceksiniz.”   buyurarak yalnızca Allah’a (c.c.) yönelme-  cömert denilmesi için fakir-
                        8
                                                                    lere yardımda bulunan kim-
          ye niyet ederek ibadet edilmesi gerektiğini vurgulamıştır.   senin ve âlim denilmesi için
          Bir başka ayette ise “(Ey Muhammed!) Şüphesiz biz o Ki-   ilim tahsil eden kişinin yap-
          tab’ı sana hak olarak indirdik. Öyle ise sen de dini Allah’a   tıklarının Allah katında hiçbir
          (c.c.) has kılarak O’na kulluk et.”   buyrularak aynı hususa   kıymeti olmadığını, hatta
                                         9
          dikkat çekilmektedir. Hz. Peygamber de (s.a.v.) halis niyet   ibadeti Rabbin rızasını kazan-
          bulunmadan yapılan ibadetlerin beyhude davranışlardan     ma dışında başka niyetlerle
          ibaret olduğunu “Ameller niyetlere göredir.”   hadisiyle   yaptıkları için cezalandırıla-
                                                      10
          ifade etmiş, ibadetlerin yapılmasında niyetin önemini vur-  caklarını ifade etmiştir.
          gulamıştır.
                                                                                (bk. Buhârî, Cihad, 15.)
          8  A’raf suresi, 29. ayet.
          9  Zümer suresi, 2. ayet.
          10  Buhârî, Bedu’l-vahy, 1.


                                                       42
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10