Page 4 - 9. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 4. Ünite
P. 4
PEYGAMBERİMİZİN HAYATI
Mescid-i Nebi yeni oluşan toplumda ibadet mekânı olmasının yanı sıra din ve devlet iş-
lerinin yürütüldüğü bir merkez hâlini aldı. Mescidin önemli işlevlerinden biri eğitim öğre-
tim faaliyetlerinin burada yürütülmesiydi. Burası ayrıca Allah Resulü’nün (s.a.v.) elçileri kabul
ettiği, davaların görüldüğü, yönetimle ilgili işlerin yürütüldüğü bir mekân olarak önemli
fonksiyonlar üstlendi.
2
1.2. Ashâb-ı Suffe
Mescid-i Nebi’nin arka tarafına eklenip barınma ihtiyacı olanlara tahsis edilen ve suffe
adı verilen mekân bir gölgelikten ibaretti. Suf-
fe’de kalanlar; yoksul, kimsesiz ve bekâr sahabi-
lerdi. Onların ihtiyaçlarını Peygamber Efendimiz
ve zengin Müslümanlar karşılardı. Ashâb-ı suffe
olarak isimlendirilen bu sahabiler sürekli Resu-
lullah’ın (s.a.v.) yanında bulunmuş, ona sorular so-
rarak dinî emir ve yasakları iyice öğrenmişlerdir.
Hz. Peygamber’i can kulağı ile dinleyen suffe
ashâbı gece gündüz ilimle meşgul olmuş, öğren-
Görsel 4.1 diklerini Müslümanlarla paylaşıp eğitim alanında
Suffe alanının günümüzdeki hâli önemli roller üstlenmişlerdir. 3
(Fotoğraf: Orhan Durgut)
BEYİN FIRTINASI
Peygamberimizin (s.a.v.) Mescid-i Nebi’de suffe adı verilen bölümü oluşturmasının
sebepleri neler olabilir? Konuyla ilgili fikirler üreterek ortak bir sonuç çıkarınız.
H a KELİME DAĞARCIĞI 1.3. Muhacir-Ensar Kardeşliği
y i Ensar: Hz. Peygamber’e ve muhacirlere Hicretten sonra Hz. Peygamber muâhât adı verilen bir
m F yardımcı olan Medineli Müslümanlar. uygulamayla ensar ve muhaciri kardeş ilan etmiştir.
Muhacir: Mekke’den Medine’ye göç Ashâbını toplayıp ikişer ikişer kardeş olmalarını iste-
eden Müslümanlar. yen Allah Resulü (s.a.v.) onları kardeşlik bağı ile birbirine
bağlamıştır. Bu, özellikle muhacirler için hayatı kolay-
Muâhât: Hz. Peygamber’in Medine’de
ensar ve muhacirlerden bazılarını bir- laştıran bir uygulama olmuştur. Onlar Allah (c.c.) için hic-
birleriyle kardeş ilan etmesi. ret ederken tüm mal varlıklarını ve akrabalarını bırak-
mış bir şekilde gurbet hayatı yaşamaya başlamışlardı.
Suffe: Mescid-i Nebi’nin bitişiğinde
yoksul sahabilerin barınması için yapı- Muâhât uygulaması ile ensara evini ve kazancını mu-
lan ve giderek bir eğitim kurumu hâline hacir kardeşleriyle paylaşma sorumluluğu verilmiştir.
gelen yer. 2 Mustafa Sabri Küçükaşçı, Nebi Bozkurt, “Mescid-i Nebevî”,
DİA, C 29, s. 287-288.
(bk. www.islamansiklopedisi.org.tr) 3 Mustafa Baktır, “Suffe”, DİA, C 37, s. 469-470.
96