Page 6 - Kur'anı Kerim 5. sınıf Ezber Bölümü
P. 6

KUR’AN-I KERİM’İ OKUMAYA GİRİŞ





             1.Ezberlenecek sure veya bölümler sınıfta hoca tarafından birkaç defa okunur. Okunan bö-
          lümlerde tecvit kuralı gereği uzatılan (medli) ve tutulan (İhfa, idgam, iklab)  harfler kurşun kalemle
          işaretlenir.

             2.Ezberlenecek bölüm öğrencilere koro çalışmasıyla doğru bir şekilde öğretilir. Bu tür bir ça-
          lışmayla öğrencilerin derse katılımlarının sürekliliği sağlanabileceği gibi ezberlerin de en az hata
          payıyla ders içinde yapılması mümkün olacaktır. Koro çalışmasıyla Kur’an öğretiminde çok önem-
          li bir yeri olan kulağa hitap, üst düzeyde gerçekleşmiş ve sûrelerin-duaların büyük bir bölümünün
          ezberlenmesine katkıda bulunulmuş olacaktır.

             3.Koro okuyuşu sırasında öğretmen, okunan kelimeleri veya kısa bölümleri öğrencilere tek tek
          ya da grup olarak tekrar ettirir. Böylece öğretmenimiz, onların kavrayış düzeyini ve düzgün oku-
          yup okuyamadıklarını kontrol eder.

             4.Koro okuyuşu sonunda ayet ayet veya ezberletilecek bölümün tamamı bazı öğrencilere oku-
          tulur. Sonra da öğrencilerin çalışılan bu yeri belirlenen bir tarihe kadar ezberlemeleri istenir.
             5.Kur’an ezberinde sınıf içi etkinlik olarak şöyle bir yöntem uygulanabilir: Öğrenciler birkaç
          gruba ayrılır. Varsa her gruba ezberlenecek sûreyi ya da duayı iyi bilen bir öğrenci yerleştirilir.

          Sınıf içerisinde bir zaman verilerek öğrencilerden ezber çalışmaları istenir. Sonra da koro halinde
          gruplardan ilgili bölümü ezberden okumaları istenir. Öğrenciler gruplarının toplu okuyuşu ile ce-
          saretlenecekler, arkadaşlarının seslerinin yardımıyla okumaya çalışacaklardır.

             6.Daha sonra, ezberlenen bölümü öğretmen dinlerken öğrencinin hatalı okuduğu yerleri onun
          mushafında veya (önceden çalışma kağıdına ya da defterine yazmışsa) yazılı bir metinde işaret-
          ler ve bu hatalarını düzeltmesini ister.
             7.Ezberleme yöntemleri öğrenciden öğrenciye değişebilir. Fakat bir takım temel yöntemlerde
          birlik olabilir. Bu açıdan sınıf içerisinde ezberleme yöntemleri üzerine bir tartışma ve konuşma
          yapılabilir. Öğrencilere bu konuda rehberlik yapılır.

             Öğretmenimiz ile sınıfta ön hazırlık yaptıktan sonra aşağıdaki ilkeler ve yöntemler doğrultu-
                                                   sunda Kur’an’dan istediğimiz sure veya bölümleri ez-
                                                   berleyebiliriz:

                                                   •  Ezbere başlamadan önce yapılması ve tamamlan-
                                                   ması gereken işler varsa bir an önce tamamlanır. Zihni
                                                   meşgul edecek şeylere fırsat verilmez.

                                                   •  Ezber  çalışılan  mekanın  sade  ve  sessiz  olmasına
                                                   dikkat edilir. Sade bir mekanda gözleri ve zihni meşgul
                                                   edecek şeyler olmaz ve Kur’an ezberlemeye yoğunlaş-
                                                   mak daha kolay olur. Bir de mümkün oldukça ezber ya-
                                                   pılan mekan değiştirilmez. Çünkü yeni şeyler görmek
                                                   dikkatleri dağıtır, gözü ve gönlü meşgul eder.



     96
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11