Page 8 - 5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 8
ÇEVREMİZDE DİNİN İZLERİ
İslam tarihi boyunca yapılan mimari eserlere baktığımızda İslam dininin mimari
alana önemli etkileri olduğunu görmekteyiz. Bizler de bu eserlerin korunması konu-
sunda üzerimize düşen sorumluluklarımızı yerine getirmeliyiz. Tarihi eserlerimizin
gelecek nesillere sağlam bir şekilde aktarılması için onların dokusuna zarar verme-
den kullanmaya dikkat etmeliyiz.
YORUMLAYALIM
Aşağıdaki şiiri okuyarak şairin hangi duygularla bir mimari
esere bunları yazmış olabileceğini yorumlayınız.
SÜLEYMANİYE’DE BAYRAM SABAHI
…
Ordu-milletlerin en çok dövüşen, en sarpı
Adamış sevdiği Allah’ına bir böyle yapı.
En güzel mabedi olsun diye en son dinin
Budur öz şekli hayal ettiği mimarînin.
Görebilsin diye sonsuzluğu her yerden iyi,
Seçmiş İstanbul’un ufkunda bu kudsî tepeyi;
Taşımış harcını gazileri, serdâriyle,
Taşı yenmiş nice bin işçisi, mimariyle.
Ulu mabed! Seni ancak bu sabah anlıyorum;
Ben de bir vârisin olmakla bugün mağrurum;
Mabed: İbadethane
Bir zaman hendeseden âbide zannettimdi; Kudsî: Kutsal
Serdâr: Başkomutan
Kubben altında bu cumhûra bakarken şimdi,
Vâris: Mirasçı
Senelerden beri rü’yada görüp özlediğim Mağrur: Gururlu
Hendese: Geometri
Cedlerin mağfiret iklimine girmiş gibiyim.
Abide: Anıt
… Cumhûr: Topluluk
Cedler: Atalar
(Yahya Kemal Beyatlı, Kendi Gök Kubbemiz, s. 12-14.)
Mağfiret: Bağışlama
108