Page 8 - 9. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 2. Ünite
P. 8

DİN VE İSLAM                                        2. Ünite






                İnsanın temel özellikleriyle uyumlu din, fıtrat dini olan İslam’dır. Kur’an-ı Ke-
            rim’de bu tabiiliği ve saflığı ifade eden kavramlardan biri de hanifliktir. Haniflik
            Allah’ın (c.c.) başlangıçtan itibaren insanlara bildirdiği, insanın tabiatına en uygun
            olan tevhid dinidir. Kur’an-ı Kerim’de haniflikle birlikte en çok adı geçen peygam-
            ber Hz. İbrahim’dir (a.s.). Onun Yahudi ve Hıristiyan olmadığı bilakis hanif bir Müs-
            lüman olduğu şu şekilde beyan edilir: “İbrahim ne Yahudi ne de Hıristiyandı. Fa-
            kat o, hanif (Allah’ı bir tanıyan, hakka yönelen) bir Müslümandı. Allah’a ortak
                                        9
            koşanlardan da değildi.”  Ayetten de anlaşılacağı üzere haniflik, insanın tabiatına
            ve fıtrata uygun olarak kayıtsız ve şartsız Allah'a (c.c.) teslim olmak, ilah olarak yal-
            nızca Allah’ı (c.c.) kabul etmek ve yalnızca O’na kulluk etmek demektir. Hanif ise,
            Allah’ın emrettiği doğru yola girip o istikamette yaşayan kişidir.

























                         Din insanları hayra ve güzelliğe yönlendirerek toplumda huzuru sağlar.

               Hz. Muhammed (s.a.v.) bir hadisinde “Ben Yahudilik ve Hıristiyanlıkla değil kolay-
            laştırılmış Haniflikle gönderildim.”  buyurmuştur. Ayet ve hadislerde geçen hanif-
                                                10
            lik, bütün peygamberlerin tebliğlerinde ortak olan ilkeleri ifade eder. Zaten hanif
            kelimesi İslamî literatürde müslim kelimesinin eş anlamlısı olarak kullanılmıştır.   11


                   BİLGİ KUTUSU


              Fıtrat:
              Yüce Allah’ın, tüm varlıkları kendi varlığını ve birliğini tanıyabilme gücü ve yeteneği
              ile yaratması, Haniflik, tevhid ve İslam inancıdır. İnsanın yaratılışında bulunan ve
              hayatı anlamlandırma çabalarına yön veren, çalışmakla elde edilemeyen ve inan-
              mayı da içeren, insanın doğuştan getirdiği yetenektir.

                                                          (bk. MEB Dinî Terimler Sözlüğü, s.121-122.)




            9  Âl-i İmrân suresi, 67. ayet.
            10  Ahmed b. Hanbel, V, 266.
            11  bk. Şaban Kuzgun, “Hanif”, TDV İslam Ansiklopedisi C 16 s. 33-39.
                                                        45
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13